31/03/2016
Instagram
Twitter - follow us
Facebook
Datová & kontextová žurnalistika
  • Data
  • Kontext
  • Číslo dne
  • Přesah
  • Témata
    • Ekonomika
    • Kultura
    • Lidská práva
    • Média
    • Politika
    • Společnost
    • Sport
    • Školství
    • Vzdělání
    • Zdravotnictví
  • Speciály
    • Lidé v pohybu
    • Mediální gramotnost
    • Sociální bydlení
    • Sociální inkluze
    • Stárnutí populace
    • Svoboda médií
    • Volby
    • Ženy a muži
  • Redakce
    • Vlastní web
  • Seminář k diplomové práci IV.
  • Informační vědy
  • Informační politika a management
  • Diplomová práce
LATEST
  • 1. Informační vědy
  • 2. Design informačních služeb
  • 3. Literatura, knihovní procesy a trh
  • 4. Učící se společnost
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – všechny státy
Datová & kontextová žurnalistika
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – swing states
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – poll of polls
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – přehled
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna – poll of polls
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna volby – mandáty – model
Home > Nejnovější
350 views 7 min 0 Comment

Ostrovy pláčou

Kateřina Sidonová - 31/03/2016

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Dívala jsem se na Návrat ztraceného syna. Poprvé jsem ho viděla někdy v sedmnácti, v kině Klub. Klub bylo malé kino v Klimentské ulici. Hned jak jsem začala chodit na gympl, běžela jsem si zařídit průkazku. Bez průkazky vám neprodali lístky. Hrály se tam filmy, které patřily do pokladnice naší i cizí kinematografie. Říkám to trochu nadneseně, ale filmy, které dávali v Klubu, jste prostě jinde vidět nemohli. Některé byly beznadějně vyprodané. Pamatuju se, jak jsem se jednou vypravila koupit lístky na Bezstarostnou jízdu. Byla jsem připravená na několik hodin čekání, tak jsem si s sebou vzala knihu. Vlastně jsem si ji ale nevzala na čtení, nenesla jsem si ji v kabelce, ale v ruce, tak aby každý viděl, co čtu.

Tehdy každý, kdo mi byl sympatický, měl na nohách tak zvané golfky (kotníčkové semišové boty, které jednou za čas dostali v obuvi v Celetné a stály 150 Kč) a pod paží Tuláka po hvězdách nebo Na cestě.

A já si tehdy do té fronty vzala červenou bichli sebraných děl Williama Shakespeara. Šla mi pěkně k černým šatům. Než na mě přišla řada, Bezstarostnou jízdu samozřejmě vyprodali.

Měla jsem ji později vidět jednou v neděli ráno v jakémsi bytě na Invalidovně po šíleném mejdanu na videu značky Grundig. Byla to bůhvíkolikátá kopie, tak na ní nebylo skoro nic vidět.

Když jsem chodila na základku, prohlížela jsem si hrozně ráda stohy časopisů Film a doba z konce šedesátých let, které měli naši schované. Dívala jsem se na fotky a představovala jsem si, o čem ty filmy mohou být. Trávila jsem nad nimi hodně času. A strašně jsem toužila je vidět. Třeba Žert. Nebo právě Návrat ztraceného syna.

Samozřejmě, že v sedmnácti letech to pak bylo trochu zklamání, protože jsem nic nechápala. O rok později jsem byla s kamarádkou Veronikou na Bergmannových Scénách z života manželského. Pamatuju se, jak jsme šly z kina obě pořádně převálcované. „Myslíš, že to v manželství fakt takhle chodí?“ zeptala jsem se. Veronika pokrčila rameny. Připadalo mi, že jsem právě přišla o značnou část svých ideálů a nadějí. Když jsem si Scény z života manželského pustila po čtyřicítce, nechápala jsem, co mě tehdy tak vyděsilo. Normálka.

Návrat ztraceného syna jsem teď viděla potřetí. A ze všeho nejvíc jsem v něm tentokrát vnímala, jak jsou si postavy navzájem odcizené. Jak každý nabízí druhému, jenom svou masku a táhne svou figurkou tam, kde hledá uspokojení, kde chce naplnit prázdnotu, kterou v sobě má, najít to, co mu chybí, aby vůbec cítil, že žije. Všichni jsou sevření v hranicích svých společenských rolí. A neexistuje místo, kde by mohli být sami sebou. Ani doma nemůžou sejmout masky. Jsou mezi nejbližšími, ale i s nimi je potřeba hrát hry, i oni jsou každý ostrov sám pro sebe.

Do jisté míry asi jsme. Ostrovy. Simon s Garfunklem zpívali „I am a rock, I am an island. And a rock feels no pain. And an island never cries.“ Ale i skála může cítit, a proč by ostrov neplakal?

Zešílela bych, kdybych nemohla být doma taková, jaká jsem. Ale navenek jsem se dlouho snažila přizpůsobit a vystupovat tak, jak se ode mě očekává. Jako od poslušné dobré žákyně, jako od inteligentní studentky, jako od prima učitelky, jako od oblíbené vychovatelky… jako od vzorné matky. Byla jsem často nešťastná, jak moc toužím být pro každého přijatelná. Ptala jsem se sama sebe, co tak strašlivého v sobě ukrývám, že se nemůžu uvolnit a všechno to pustit a být prostě svá. A pak mě jednou napadlo, že se nemusím bát. Že ze mě nevyjde nic zlého, když zvednu bránu. Že bych si měla důvěřovat.

Protože žít v roli je jako být osamocený ostrov, který uvnitř křičí.


Ilustrace: Kateřina Sidonová[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_btn title=”zpět do rubriky Přesah” style=”flat” shape=”square” color=”warning” size=”xs” align=”right” i_icon_fontawesome=”fa fa-arrow-right” css_animation=”left-to-right” link=”url:http%3A%2F%2Fwww.datovazurnalistika.cz%2Fpresah%2F||” button_block=”true” add_icon=”true”][/vc_column][/vc_row]

Štítky: beyond, Sidonová

PREVIOUS

Technologie ve službách (nejen) námořníků

NEXT

Mamánci a tatínkovy holčičky?
- Published posts: 4

Kateřina Sidonová

Spisovatelka, výtvarnice, překladatelka, titulkářka. Hudebnice. Máma. Kamarádka. První knihu Zmrzlinový pohár publikovala ještě v samizdatové edici Petlice v listopadu 1989. V letech 2002-05 vydalo nakladatelství Mladá Fronta její knihu Syn stromu a jiné pohádky a další dva tituly: Jsem Kateřina a Jakub. V nakladatelství Torst pak vyšla její studentská próza z 80. let Jeden den ve IV.D. Ta byla následně přeložena do angličtiny a publikována ve sborníku Povídky nakladatelství Telegram Books. Její obrazy, grafické listy a papírové sochy si našly řadu příznivců mezi milovníky výtvarného umění a průběžně putují českými galeriemi nebo se zabydlují (nejen) v českých domácnostech.

Related Post
04/08/2016
Češi patří k nejméně štědrým národům světa
10/03/2016
Najdi ženu (na mapě)
08/03/2016
Proč potřebujeme ženy
18/02/2016
Prezidentův strach
Comments are closed.
US volby – všechny státy
05/11/2024
US volby – swing states
05/11/2024
US volby – poll of polls
05/11/2024
Absolventi: riziková skupina
Datová & kontextová žurnalistika
Datová & kontextová žurnalistika
Šance na trhu práce: Základní vs.
Datová & kontextová žurnalistika
Schopnost změnit obor nebo si práci
Datová & kontextová žurnalistika
Českým dětem hrozí chudoba výrazně víc

Výběr

Datová & kontextová žurnalistika
Revoluce ve volbách: Rafička ukáže výsledek už při prvních sečtených hlasech
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna v datech: Vládly nám děti a nikdo to neřešil
© Datová žurnalistika 2014-25