14/04/2014
Instagram
Twitter - follow us
Facebook
Datová & kontextová žurnalistika
  • Data
  • Kontext
  • Číslo dne
  • Přesah
  • Témata
    • Ekonomika
    • Kultura
    • Lidská práva
    • Média
    • Politika
    • Společnost
    • Sport
    • Školství
    • Vzdělání
    • Zdravotnictví
  • Speciály
    • Lidé v pohybu
    • Mediální gramotnost
    • Sociální bydlení
    • Sociální inkluze
    • Stárnutí populace
    • Svoboda médií
    • Volby
    • Ženy a muži
  • Redakce
    • Vlastní web
LATEST
  • US volby – všechny státy
  • US volby – swing states
  • US volby – poll of polls
  • US volby – přehled
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – všechny státy
Datová & kontextová žurnalistika
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – swing states
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – poll of polls
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – přehled
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna – poll of polls
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna volby – mandáty – model
Home > Kontext
260 views 4 min 0 Comment

Zázraky a mediální gramotnost

Kateřina Mahdalová - 14/04/2014

Kdo neblokuje reklamy na Facebooku, patrně zachytil příslib zázračného řešení celé řady kosmetických problémů, zejména akné a drobných jizev – strií. Upoutávka budí velké pochybnosti už svým titulkem, kde se objevuje slovo “zázrak”, proto jsme se na ni podívali. Existují totiž snadné způsoby, jak si stránku proklepnout.

Nejsmutnější zjištění přišlo hned na začátku: někteří zákazníci už si slibovaný zázrak objednali (a svěřili se s tím na několika diskusních fórech). K diskusím o výrobku a učiněných objednávkách nás navedl internetový vyhledávač po zadání klíčového slova Biolabmask. Fakt, že kromě několika zmínek od klientů, kteří zatím nic neobdrželi, neexistuje jediná seriózní recenze, je samozřejmě mimořádně varující.

Celý kosmetický zázrak je na první pohled jeden velký podvod. Žádný kontakt kromě telefonní linky (volané číslo neexistuje!), sídlo v ČR neuvedeno, žádná tzv. kamenná prodejna. Aby mohl prodejce slibovat slevu a kalkulovat s běžnou maloobchodní cenou, musel by se výrobek v obchodní síti vůbec vyskytovat. To se ale jaksi neděje. Cenu se navíc potenciální zákazník dozví až poté, co prodejci odevzdá své kontaktní údaje.

Jana z Hradce Králové, Káťa z Burgasu

Na druhý pohled je podvod patrnější ještě víc. Nicneříkající certifikáty, neexistující lékař Emmett Evans. Muže na fotografii jsme našli zde, ovšem pod jménem William L. Heimer.

william

biolab - lékař

biolab-lékař1

Neméně zajímaví jsou klienti, kteří se na stránce dělí o své zkušenosti s výrobkem. Třeba taková paní Jana z Hradce Králové se v ruskojazyčné mutaci jmenuje Káťa a pochází z Burgasu. A hádejte, kde jsme původní obrázek nalezli? V Arizoně! Jako živoucí důkaz účinků dermálních výplní.

juvederm

biolabmask0a

biolabmask0

Nejen slova, ale i obrázky se dají vyhledat. Existují vyhledávače jako například TinEye, které to umí. Pokud vám obrázek nejde uložit na disk prostřednictvím pravého tlačítka myši a možnosti “uložit jako”, pořiďte si screenshot a ten pak ořízněte. Výsledný obrázek nahrajte do vyhledávače – a budete koukat :-) Uvidíte mimo jiné i to, že dívka v hlavičce stránky původně propaguje jakousi hliněnou masku na ruskojazyčných stránkách. A tak to je se všemi obrázky – ani jeden není původní, jsou vykradené z internetu.

Komu patří stránka?

Další možnost, jak si stránku proklepnout, je najít, komu patří doména. Českou příponu cz umí hledat služba nic.cz, příponu com je snadné najít přes who.is.

Stránka News4her, na kterou vás reklama přesměruje nejdříve, byla založena 7. dubna, tedy před týdnem. S tím pochopitelně ostře kontrastují údajná doporučení klientů, které se počítají v řádech mnoha týdnů.

Po kliknutí na odkaz “více informací” se ocitnete na stránce biolabmask.com, která byla založena 14. ledna letošního roku. První doména byla zaregistrována v Bukurešti, druhá v Panamě.

Ještě někdo čeká zázrak? Za ty peníze…

biolab - cena

Štítky: média, sociální média, svět v souvislostech

PREVIOUS

Sociální média nenahrazují ani nevytěsňují ta tradiční

NEXT

Když data lžou I.
- Published posts: 260

Kateřina Mahdalová

Věnuje se datové a kontextové žurnalistice a svou profesi chápe jako službu veřejnosti. Autorka stovek vizualizací a analýz, založila web datovazurnalistika.cz, vedla datové projekty v ČTK, dlouhodobě spolupracuje s významnými světovými médii a agenturami (The Wall Street Journal, DPA a dalšími). Za svou práci byla nominována na Novinářskou cenu za roky 2014 a 2018: poprvé v kategorii Inovativní online žurnalistika, podruhé v kategorii Nejlepší analyticko-investigativní příspěvek. Za rok 2020 si v kategorii Inovativní online žurnalistika odnesla vítězství. Miluje data a jejich vizualizace, stále se učí a jen tak se nevzdává. Říká-li někdo, že venku svítí slunce, a druhý, že prší, novinář/ka nemá slepě citovat oba. Má otevřít okno a ověřit, co se skutečně děje.

Related Post
19/01/2017
Open data: ČR v čele mezinárodního projektu
28/02/2018
Talianska mafia na Slovensku. Jej chápadlá siahajú aj do politiky
22/01/2016
Jak si pěkně zahajlovat (se státní podporou)
19/06/2015
O ženských a mužských věcech
Comments are closed.
US volby – všechny státy
05/11/2024
US volby – swing states
05/11/2024
US volby – poll of polls
05/11/2024
Absolventi: riziková skupina
Datová & kontextová žurnalistika
Datová & kontextová žurnalistika
Šance na trhu práce: Základní vs.
Datová & kontextová žurnalistika
Schopnost změnit obor nebo si práci
Datová & kontextová žurnalistika
Českým dětem hrozí chudoba výrazně víc

Výběr

Datová & kontextová žurnalistika
Revoluce ve volbách: Rafička ukáže výsledek už při prvních sečtených hlasech
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna v datech: Vládly nám děti a nikdo to neřešil
© Datová žurnalistika 2014-25