20/01/2015
Instagram
Twitter - follow us
Facebook
Datová & kontextová žurnalistika
  • Data
  • Kontext
  • Číslo dne
  • Přesah
  • Témata
    • Ekonomika
    • Kultura
    • Lidská práva
    • Média
    • Politika
    • Společnost
    • Sport
    • Školství
    • Vzdělání
    • Zdravotnictví
  • Speciály
    • Lidé v pohybu
    • Mediální gramotnost
    • Sociální bydlení
    • Sociální inkluze
    • Stárnutí populace
    • Svoboda médií
    • Volby
    • Ženy a muži
  • Redakce
    • Vlastní web
  • Seminář k diplomové práci IV.
  • Informační vědy
  • Informační politika a management
  • Diplomová práce
LATEST
  • 1. Informační vědy
  • 2. Design informačních služeb
  • 3. Literatura, knihovní procesy a trh
  • 4. Učící se společnost
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – všechny státy
Datová & kontextová žurnalistika
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – swing states
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – poll of polls
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – přehled
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna – poll of polls
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna volby – mandáty – model
Home > Kontext Analýzy
442 views 6 min 0 Comment

Že neplýtváme jídlem? Velký omyl

Kateřina Mahdalová - 20/01/2015

Podle nedávných anket na zpravodajských serverech by se mohlo zdát, že Češi jsou ve vztahu k jídlu velmi spořiví. Jenže si lžeme do kapsy. Většina národa podle svých slov rozpéká den staré rohlíky, podle statistik však jídlem neskutečně plýtváme. Čím vyspělejší země, tím více nespotřebovaných potravin. A čím vyspělejší země, tím větší odpad vzniká nikoli při výrobě nebo skladování či distribuci potravin, ale právě v domácnostech. V České republice se ročně vyhazuje 729 tisíc tun potravin, což je zhruba 70 kg na člověka. Přepočteno na osobu a den podle gramáže potravin: 4,5 rohlíku nebo 3 jablka nebo větší jogurt nebo 10 dkg vlašského salátu a 2,5 rohlíku. Průměrná česká domácnost tak ročně přichází přibližně o 20 tisíc korun jenom kvůli plýtvání jídlem.


Podle údajů OSN v popelnicích skončí každoročně až 1,3 miliardy tun potravin. To je třetina všech vyrobených potravin v hodnotě bilionu amerických dolarů (nějakých 25 bilionů korun). V rozvojových zemích jde přitom z 95 % o neúmyslné ztráty, na nichž se podílí hlavně špatné technologie pro sklizeň, nevhodné skladování nebo obaly.

Proč tolik plýtvají domácnosti ve vyspělých zemích? Protože nakupují mnohem víc, než skutečně potřebují. Vytváření zásob jídla má příčinu v pocitech úzkosti, s nimiž se obyvatelé vyspělých zemí potýkají, a tyto pocity se pak velmi často týkají snahy dosáhnout nebo si udržet jistou životní úroveň, neonemocnět, neztratit práci. Chceme se „dobře najíst“, připravujeme si zbytečně velké porce, které nedojídáme, na jídlo uskladněné v lednici pak kvůli jeho množství zapomínáme a objevujeme až zkažené nebo po expiraci. Matoucí je také datum spotřeby na obalech, které se pak mnohým lidem ještě plete s datem minimální trvanlivosti, a domácnosti pak běžně likvidují jídlo, které je zdravotně nezávadné a vhodné ke konzumaci.

Celosvětově likvidujeme 300 milionů tun potravin ve fázi, kdy ho lze ještě konzumovat, což je víc než celá čistá produkce potravin v subsaharské Africe a toto množství by bez potíží vystačilo pro 870 milionů hladovějících lidí z celého světa. Podle statistik Evropské komise jsme v EU za rok 2011 vyhodili 89 miliónů tun potravin, odhad za rok 2014 už překročil 100 miliónů tun. Pokud se nic nezmění, evropský potravinový odpad v roce 2020 naroste zhruba na 126 milionů tun. V Evropě a Severní Americe připadá na jednoho člověka 95 až 115 kg vyhozeného jídla. V subsaharské Africe, jižní a jihovýchodní Asii pouhých 6 až 11 kg.

 

Nehezké = neprodejné?

Na jednu stranu se vysmíváme absurdním „nařízením“ Evropské komise ohledně tvaru okurek nebo banánů, na druhé straně nevidíme, že tyto směrnice navrhují samy členské státy EU a že si je vynucuje trh, tedy i my sami. Zelenina a ovoce mají totiž kromě nepravidelných tvarů ještě zásadnější nevýhody: náročné požadavky na skladování a rychlé uvadání nebo kazivost. „Rovnější okurky se nejen lépe skladují, ale především lépe prodávají, proto patří ty s ohybem menším než 10 milimetrů na každých 10 centimetrů délky do první kategorie a ostatní do druhé,“ upozorňoval před časem ekonom Zdeněk Kudrna.

Related imageJeho slova potvrzují i samotné obchodní řetězce, které se odvolávají na průzkumy spokojenosti, v nichž zákazníci oceňují estetickou úroveň potravin, zejména ovoce a zeleniny. „Naši zákazníci jsou na typickou a pěknou zeleninu zvyklí,“ uvádí například Martina Šilhánová z Tesco Stores. A zároveň dodává, že je potřeba větší osvěta spotřebitelů, aby se nezdráhali koupit zahnuté okurky nebo mrkve atypických tvarů. „Potom si budeme moci dovolit mít i nehezkou zeleninu a budeme vědět, že nám nezůstane v regálech,“ říká Martina Šilhánová.

Před dvěma lety britský řetězec Tesco zveřejnil skladbu potravin, které vyhazuje, a jak uvedla stanice BBC, bylo to vůbec poprvé, co nějaký obchodní řetězec tato čísla poskytl veřejnosti. Nejvyšší plýtvání se ukázalo u pečiva (41 %), zeleniny a ovoce (21 %), polotovarů a mléčných výrobků (obojí po 8 %). Z konkrétních produktů se nejvíce vyhodilo salátu prodávaného v igelitových baleních. Nazmar jich přišlo 68 %, přičemž až 35 % balení vyhodili dle Tesca sami zákazníci.

Štítky: analýzy, Evropa, grafy, plýtvání potravinami, svět v souvislostech, zdravotnictví

PREVIOUS

Vliv jazyků v globální síti

NEXT

Za posledních dvanáct let bylo zavražděno 867 novinářů v 77 zemích
- Published posts: 289

Kateřina Mahdalová

Věnuje se datové a kontextové žurnalistice a svou profesi chápe jako službu veřejnosti. Autorka stovek vizualizací a analýz, založila web datovazurnalistika.cz, vedla datové projekty v ČTK, dlouhodobě spolupracuje s významnými světovými médii a agenturami (The Wall Street Journal, DPA a dalšími). Za svou práci byla nominována na Novinářskou cenu za roky 2014 a 2018: poprvé v kategorii Inovativní online žurnalistika, podruhé v kategorii Nejlepší analyticko-investigativní příspěvek. Za rok 2020 si v kategorii Inovativní online žurnalistika odnesla vítězství. Miluje data a jejich vizualizace, stále se učí a jen tak se nevzdává. Říká-li někdo, že venku svítí slunce, a druhý, že prší, novinář/ka nemá slepě citovat oba. Má otevřít okno a ověřit, co se skutečně děje.

Related Post
06/11/2014
Zemana odmítá především „mimopražská kavárna“
10/03/2016
Najdi ženu (na mapě)
24/02/2014
Zimní olympiády 1980 – 2014: prodělečné molochy
01/04/2014
Reakce na příchod Amazonu do ČR jsou spíše negativní
Comments are closed.
US volby – všechny státy
05/11/2024
US volby – swing states
05/11/2024
US volby – poll of polls
05/11/2024
Absolventi: riziková skupina
Datová & kontextová žurnalistika
Datová & kontextová žurnalistika
Šance na trhu práce: Základní vs.
Datová & kontextová žurnalistika
Schopnost změnit obor nebo si práci
Datová & kontextová žurnalistika
Českým dětem hrozí chudoba výrazně víc

Výběr

Datová & kontextová žurnalistika
Revoluce ve volbách: Rafička ukáže výsledek už při prvních sečtených hlasech
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna v datech: Vládly nám děti a nikdo to neřešil
© Datová žurnalistika 2014-25