16/04/2015
Instagram
Twitter - follow us
Facebook
Datová & kontextová žurnalistika
  • Data
  • Kontext
  • Číslo dne
  • Přesah
  • Témata
    • Ekonomika
    • Kultura
    • Lidská práva
    • Média
    • Politika
    • Společnost
    • Sport
    • Školství
    • Vzdělání
    • Zdravotnictví
  • Speciály
    • Lidé v pohybu
    • Mediální gramotnost
    • Sociální bydlení
    • Sociální inkluze
    • Stárnutí populace
    • Svoboda médií
    • Volby
    • Ženy a muži
  • Redakce
    • Vlastní web
  • Seminář k diplomové práci IV.
  • Informační vědy
  • Informační politika a management
  • Diplomová práce
LATEST
  • 1. Informační vědy
  • 2. Design informačních služeb
  • 3. Literatura, knihovní procesy a trh
  • 4. Učící se společnost
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – všechny státy
Datová & kontextová žurnalistika
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – swing states
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – poll of polls
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – přehled
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna – poll of polls
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna volby – mandáty – model
Home > Témata Kultura
475 views 3 min 4 Comments

Z obrazů mizí oranžová barva

Kateřina Mahdalová - 16/04/2015

Jak se proměnily barvy v malířství za posledních 200 let? To se rozhodl porovnat doktorand Martin Bellander a ve své vizualizaci zachytil tento vývoj mezi lety 1800 až 2000.

Porovnal 94 526 obrazů z tohoto období a v grafu ukazuje jasný trend směrem k modrým odstínům. Také zastoupení ostatních barev se zvětšuje (i když ne v takové míře) kromě jediné – oranžové. Jako zdroj dat využil Martin Bellander web BBC, který archivuje více než dvě stě tisíc obrazů. Za pomoci R pak data vizualizoval; celý postup detailně popisuje ZDE.

Pro přibývání modrých pigmentů nabízí student doktorského programu psychologie na Karolinska Institutet několik vysvětlení: Může to být stárnutím pryskyřic, které pak mění barvu olejomalby v průběhu času; mohou to být také stále nižší náklady na pořízení modrých pigmentů, ale může se jednat také o umělecký trend v použití barev a nelze vyloučit, že Picassovo Modré období (1901-1904) má mnohem větší vliv, než si běžně myslíme, jak upozorňuje deník The Washington Post.

„Barva pod krycím lakem, který obsahuje pryskyřici, se nezmění, ale jak stárne lak a světlo jím prochází, může se vnímání barvy posunout,“ vysvětluje český výtvarník Chrudoš Valoušek. „Lak svou barvu nemění, protože lak žádnou barvu nemá, ale jak stárne a mění vlastnosti, může ovlivnit to, jak skrz něj vidíme barvu, která je pod ním. Kdyby se krycí nátěr odstranil, zase bychom viděli původní odstíny oranžové.“

Úbytek oranžové barvy může také souviset s úbytkem kadmia, čímž se oranžová stává dražší a nedostupnější, poukazuje výtvarník. Osobně se nejvíc přiklání k tomu, že v moderním umění ubývá portrétů, figurální malby a aktů, kde se teplé odstíny používají.

Fandové výtvarného umění, která z hypotéz je vám nejbližší? Jedna, nebo mix všech dohromady? Jaký tipujete další vývoj – vymizí postupem času oranžová úplně? Budeme rádi, když se ozvete v komentářích.

Štítky: beyond, kultura, malířství, svět v souvislostech, vizualizace, výtvarné umění

PREVIOUS

Víte co? Udělám vám kafe

NEXT

Zemětřesení v Nepálu: Proč je obětí stonásobně víc?
- Published posts: 289

Kateřina Mahdalová

Věnuje se datové a kontextové žurnalistice a svou profesi chápe jako službu veřejnosti. Autorka stovek vizualizací a analýz, založila web datovazurnalistika.cz, vedla datové projekty v ČTK, dlouhodobě spolupracuje s významnými světovými médii a agenturami (The Wall Street Journal, DPA a dalšími). Za svou práci byla nominována na Novinářskou cenu za roky 2014 a 2018: poprvé v kategorii Inovativní online žurnalistika, podruhé v kategorii Nejlepší analyticko-investigativní příspěvek. Za rok 2020 si v kategorii Inovativní online žurnalistika odnesla vítězství. Miluje data a jejich vizualizace, stále se učí a jen tak se nevzdává. Říká-li někdo, že venku svítí slunce, a druhý, že prší, novinář/ka nemá slepě citovat oba. Má otevřít okno a ověřit, co se skutečně děje.

Related Post
22/07/2014
Chcete porozumět všem kulturám na světě?
31/07/2016
Nezabíjel islám
20/08/2014
Komu vadí veřejně prezentovaná sexualita?
02/12/2014
Renč se o státní podporu ucházel i na jaře: neuspěl
4 Comments
    johana hajkova
    16/04/2015

    Myslim si, že oranžová z obrazů mizí,protože to není základní barva a bledne na žlutou….

    Reply
    Renata Bellingerová
    16/04/2015

    Oranžovou barvu stáčí z obrazů do džusů a do limonád nějaká nadnárodní společnost s dlouhou tradicí na trhu :-)

    Reply
      Redakce
      16/04/2015

      Ještě bychom připomněli tu zmínku pana Valouška o globálních změnách klimatu – bylo to v žertu? Nebo nám skutečně s mizejícími zimami nějak pocitově chybí modrá? Na sociálních sítích se k tomu rozvíjela nějaká debata :-)

      Reply
    wasara
    17/04/2015

    Ocividně nemyslí že by se ztrácela barva ze starých obrazů – to by spíš fungovalo naopak – pokud by se stare obrazy zbarvovaly do oranžova tak by to vypadalo že se nyní používá měně. Idealní konec by byl pokud by paleta používaných barev odpovídala realitě.
    http://www.xrite.com/online-color-test-challenge

    Reply
Leave a Reply to wasara

Odpověď na komentář zrušíte zde.

US volby – všechny státy
05/11/2024
US volby – swing states
05/11/2024
US volby – poll of polls
05/11/2024
Absolventi: riziková skupina
Datová & kontextová žurnalistika
Datová & kontextová žurnalistika
Šance na trhu práce: Základní vs.
Datová & kontextová žurnalistika
Schopnost změnit obor nebo si práci
Datová & kontextová žurnalistika
Českým dětem hrozí chudoba výrazně víc

Výběr

Datová & kontextová žurnalistika
Revoluce ve volbách: Rafička ukáže výsledek už při prvních sečtených hlasech
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna v datech: Vládly nám děti a nikdo to neřešil
© Datová žurnalistika 2014-25