Z obrazů mizí oranžová barva

Jak se proměnily barvy v malířství za posledních 200 let? To se rozhodl porovnat doktorand Martin Bellander a ve své vizualizaci zachytil tento vývoj mezi lety 1800 až 2000.

Porovnal 94 526 obrazů z tohoto období a v grafu ukazuje jasný trend směrem k modrým odstínům. Také zastoupení ostatních barev se zvětšuje (i když ne v takové míře) kromě jediné – oranžové. Jako zdroj dat využil Martin Bellander web BBC, který archivuje více než dvě stě tisíc obrazů. Za pomoci R pak data vizualizoval; celý postup detailně popisuje ZDE.

Pro přibývání modrých pigmentů nabízí student doktorského programu psychologie na Karolinska Institutet několik vysvětlení: Může to být stárnutím pryskyřic, které pak mění barvu olejomalby v průběhu času; mohou to být také stále nižší náklady na pořízení modrých pigmentů, ale může se jednat také o umělecký trend v použití barev a nelze vyloučit, že Picassovo Modré období (1901-1904) má mnohem větší vliv, než si běžně myslíme, jak upozorňuje deník The Washington Post.

„Barva pod krycím lakem, který obsahuje pryskyřici, se nezmění, ale jak stárne lak a světlo jím prochází, může se vnímání barvy posunout,“ vysvětluje český výtvarník Chrudoš Valoušek. „Lak svou barvu nemění, protože lak žádnou barvu nemá, ale jak stárne a mění vlastnosti, může ovlivnit to, jak skrz něj vidíme barvu, která je pod ním. Kdyby se krycí nátěr odstranil, zase bychom viděli původní odstíny oranžové.“

Úbytek oranžové barvy může také souviset s úbytkem kadmia, čímž se oranžová stává dražší a nedostupnější, poukazuje výtvarník. Osobně se nejvíc přiklání k tomu, že v moderním umění ubývá portrétů, figurální malby a aktů, kde se teplé odstíny používají.

Fandové výtvarného umění, která z hypotéz je vám nejbližší? Jedna, nebo mix všech dohromady? Jaký tipujete další vývoj – vymizí postupem času oranžová úplně? Budeme rádi, když se ozvete v komentářích.

Kateřina Mahdalová 203 článků
Věnuje se datové a kontextové žurnalistice a svou profesi chápe jako službu veřejnosti. Autorka stovek vizualizací a analýz, založila web datovazurnalistika.cz, vedla datové projekty v České tiskové kanceláři, dlouhodobě spolupracuje s významnými světovými médii a agenturami (The Wall Street Journal, Deutsche Presse Agentur a dalšími). Za svou práci byla nominována na Novinářskou cenu v letech 2014 a 2018: poprvé v kategorii Inovativní online žurnalistika, podruhé za „Nejlepší analyticko-investigativní příspěvek“. Miluje data a jejich vizualizace, stále se učí a jen tak se nevzdává. Říká-li někdo, že venku svítí slunce, a druhý, že prší, novinář/ka nemá slepě citovat oba. Má otevřít okno a ověřit, co se skutečně děje.

4 komentářů

  1. Myslim si, že oranžová z obrazů mizí,protože to není základní barva a bledne na žlutou….

  2. Oranžovou barvu stáčí z obrazů do džusů a do limonád nějaká nadnárodní společnost s dlouhou tradicí na trhu :-)

    • Ještě bychom připomněli tu zmínku pana Valouška o globálních změnách klimatu – bylo to v žertu? Nebo nám skutečně s mizejícími zimami nějak pocitově chybí modrá? Na sociálních sítích se k tomu rozvíjela nějaká debata :-)

Reagovat

Váš e-mail nebude viditelný veřejně.


*