Slevy a vidina zaměstnání. Mizernou náladu Čechů pozvedly sezonní věci

Lidem zlepšuje náladu klesající nezaměstnanost a pozitivní zprávy z Bruselu. Sezonní slevy některého zboží zase vyvolávají v lidech chuť utrácet. Ukázal to Index ekonomické nálady na internetu, který pro MF DNES realizuje společnost Yeseter Now.
Ilustrační snímek

Sezonní slevy vyvolávají v lidech chuť utrácet. Ilustrační foto| foto: Radek CihlaMAFRA

Zatímco normálně lidi nepřehledná politická situace, volání po předčasných volbách i nová “prezidentská” vláda štvou, z ekonomického hlediska to v nich vyvolává spíše optimismus. Průzkum společnosti Yeseter Now zkoumá desítky tisíc příspěvků na webu a každý týden pak vyhodnocuje jejich vyznění. Z toho se následně odvíjí index nálady ve třech sledovaných kategoriích: v celkové ekonomice, zaměstnanosti a spotřebě. Průměr těchto tří kategorií pak dává celkový index ekonomické nálady. Index je počítán na jedno desetinné číslo. Hodnota deset představuje maximum pozitivní nálady, nula minimum. Celkový index se proti minulému týdnu zvýšil o dvě desetiny, na 2,8. Podle autorů jde tak nadále o značně negativní výsledek, který se nachází v dolní třetině sledovaného intervalu. Příspěvky se špatnou náladou na internetu v daných tématech stále převládají.

Lidi povzbudilo k utrácení spuštění slev

Nálada Čechů na internetu se pak podle autorů může odrazit i v nákupním chování a v jejich ekonomických očekáváních. Přesto mírný pokrok k lepšímu zaznamenaly dvě ze tří sledovaných kategorií. Otázka ekonomiky jako takové, do které se zařazují třeba příspěvky o HDP či zadluženosti země, zůstala na stejné úrovni jako před týdnem. “Předčasné volby vzbuzují naději na lepší časy, větší část veřejnosti se těší z odchodu vlády. Naproti tomu na lidi zapůsobila zpráva, že domácí ekonomika se v prvním čtvrtletí propadla ještě víc, než původně uváděl ČSÚ,” hodnotí klíčové faktory v této kategorii Petr Zavoral, ředitel Yeseter Now. Přesto, že je stále oblastí s největší skepsí, polepšila si nálada v otázce zaměstnanosti. Zde se projevil především sezonní pokles míry nezaměstnanosti, ale také zprávy z Bruselu. “Lidé přijali pozitivně zprávy, že EU se intenzivně věnuje nezaměstnanosti v Evropě, na druhé straně s obavami vnímají prohlášení prezidenta Zemana na tripartitě o zvýšení minimální mzdy,” dodává Zavoral. Výrazný skok však zaznamenala spotřeba, která odráží chuť lidí aktuálně utrácet peníze v obchodech. I zde jde podle autorů spíše o sezonní jev, který je spojen se spuštěním slev na některé zboží.

Názor? Sem s ním!

Reagovat

Váš e-mail nebude viditelný veřejně.


*