14/03/2016
Instagram
Twitter - follow us
Facebook
Datová & kontextová žurnalistika
  • Data
  • Kontext
  • Číslo dne
  • Přesah
  • Témata
    • Ekonomika
    • Kultura
    • Lidská práva
    • Média
    • Politika
    • Společnost
    • Sport
    • Školství
    • Vzdělání
    • Zdravotnictví
  • Speciály
    • Lidé v pohybu
    • Mediální gramotnost
    • Sociální bydlení
    • Sociální inkluze
    • Stárnutí populace
    • Svoboda médií
    • Volby
    • Ženy a muži
  • Redakce
    • Vlastní web
  • Seminář k diplomové práci IV.
  • Informační vědy
  • Informační politika a management
  • Diplomová práce
LATEST
  • 1. Informační vědy
  • 2. Design informačních služeb
  • 3. Literatura, knihovní procesy a trh
  • 4. Učící se společnost
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – všechny státy
Datová & kontextová žurnalistika
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – swing states
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – poll of polls
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – přehled
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna – poll of polls
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna volby – mandáty – model
Home > Přehled Česká republika
287 views 6 min 0 Comment

Datová žurnalistika se rozrůstá díky podpoře Googlu

Redakce - 14/03/2016

 

Společnost Google vybrala 128 digitálních projektů napříč Evropou v rámci iniciativy, která podporuje inovace v digitální žurnalistice. Uspěli i Češi, kteří si rozdělí skoro 800 tisíc eur. Mezi nimi je i projekt Datamatic, který ve spolupráci s webem Datová žurnalistika vyvíjí nástroje pro publikaci interaktivních datových vizualizací. Ty je možné jednoduše editovat, přeložit i přenést do vizuálního stylu konkrétního média.

Finanční injekce přichází z Iniciativy pro digitální žurnalistiku (DNI), která se snaží podpořit kvalitní novinařinu technologickými novinkami a která má tři části: spolupráci Googlu s vydavateli na vývoji produktů, dále trénink a výzkum nebo finanční podporu inovací. Právě v rámci poslední části oznámil internetový gigant rozdělení částky přes 27 milionů eur mezi zmiňovaných 128 projektů.

O podporu se mohly hlásit projekty, které chtějí mít pozitivní vliv na digitální novinářskou tvorbu a udržitelnost zpravodajského odvětví – rozvíjejí nové obchodní modely, anebo dokonce mění způsob, jakým lidé konzumují digitální zprávy. Nemusí přitom využívat produkty Google. Fond je otevřen všem stabilním vydavatelům, online projektům, zpravodajským start-upům, spolupracujícím projektům i jednotlivcům ze zemí Evropské unie a Evropského sdružení volného obchodu. Zájem o DNI projevilo už přes tisíc evropských mediálních organizací.

V dobré společnosti

„Objevilo se hned několik projektů, které ukazují nové myšlení v praxi digitální žurnalistiky, a my jsme obzvlášť hrdí na to, že jim můžeme nabídnout financování,“ oznámil Ludovic Blecher, vedoucí inovačního fondu DNI.

Vedle velkých deníků, jakými jsou britský Telegraph nebo francouzský Le Monde, uspěl například také španělský web eldiario.es, který bude vytvářet nový systém financování žurnalistiky na základě identifikace specializovaných skupin čtenářů a tyto skupiny vyzývat k podpoře konkrétního příběhu nebo k doplnění finanční mezery v důležité oblasti, která si zasluhuje novinářské pokrytí. Německý Spectrm zase bude pomáhat vydavatelům přímo komunikovat se čtenáři a distribuovat obsah prostřednictvím aplikace založené na okamžitém přenosu zpráv.

Jaké další projekty získaly podporu, se veřejnost dozvídá postupně, protože rozhodnutí o zveřejnění konkrétních projektů Google nechává na samotných úspěšných žadatelích. V Česku jsou kromě Datové žurnalistiky a Datamaticu známy nezisková organizace Sourcefabric a mediální dům Economia. Sourcefabric se v Praze věnuje vytváření nástrojů s otevřeným kódem pro média. Google zaujal jeho projekt Live Coverage Ecosystem, který chce zpřístupnit možnost živých přenosů z důležitých událostí i pro menší média, jež si to nemohou finančně dovolit. Economia a společnost Geneea Analytics zase uspěly s automatickým generováním krátkých zpráv ze sportovních výsledků.

Půl Evropy do garáže

Google nově spustil ještě jeden projekt, který reaguje na na zjištění Evropské komise, podle něhož nemá téměř polovina Evropanů dostatečné digitální dovednosti. Komise se obává, že tento nedostatek může v budoucnu vyvolat problém při náboru nových zaměstnanců a způsobit, že do roku 2020 bude v Evropě 900 tisíc neobsazených pracovních míst. To je důvod, proč spustil Google tzv. Digitální garáž pro všechny běžné uživatele. Cílem je rozvíjet digitální dovednosti.

Garáž Googlu nabízí bezplatné online výukové programy, které zahrnují široké spektrum témat od vyhledávání na internetu až po oslovování zákazníků přes e-mail. Kurz zatím obsahuje 23 témat a 89 lekcí, v následujících měsících by měly přibýt další i s lokálním obsahem.


DatamaticDatamatic je Google aplikace, která umožňuje tvorbu a publikaci atraktivních datových vizualizací. Nabízí několik desítek šablon, různé styly, jednoduché zadávání dat, ale i sofistikovaný editor pro vývoj vlastních vizualizací. Datové vizualizace jsou následně publikovány online stisknutím jediného tlačítka. Od roku 2014 službu vyzkoušelo už více než 15 tisíc uživatelů v 144 zemích světa.

Štítky: datová žurnalistika, Evropa, média, online žurnalistika

PREVIOUS

Najdi ženu (na mapě)

NEXT

Kampaň proti nejslabším
Related Post
20/08/2014
Komu vadí veřejně prezentovaná sexualita?
08/02/2014
Olympiáda v Soči: kritika hokejového trenéra, posměch Zemanovi a odmítání parku na Letné
27/07/2015
Jak funguje železniční přejezd
20/04/2015
Šance na trhu práce: Základní vs. zvláštní škola 2:1
Comments are closed.
US volby – všechny státy
05/11/2024
US volby – swing states
05/11/2024
US volby – poll of polls
05/11/2024
Absolventi: riziková skupina
Datová & kontextová žurnalistika
Datová & kontextová žurnalistika
Šance na trhu práce: Základní vs.
Datová & kontextová žurnalistika
Schopnost změnit obor nebo si práci
Datová & kontextová žurnalistika
Českým dětem hrozí chudoba výrazně víc

Výběr

Datová & kontextová žurnalistika
Revoluce ve volbách: Rafička ukáže výsledek už při prvních sečtených hlasech
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna v datech: Vládly nám děti a nikdo to neřešil
© Datová žurnalistika 2014-25