Společnost Google vybrala 128 digitálních projektů napříč Evropou v rámci iniciativy, která podporuje inovace v digitální žurnalistice. Uspěli i Češi, kteří si rozdělí skoro 800 tisíc eur. Mezi nimi je i projekt Datamatic, který ve spolupráci s webem Datová žurnalistika vyvíjí nástroje pro publikaci interaktivních datových vizualizací. Ty je možné jednoduše editovat, přeložit i přenést do vizuálního stylu konkrétního média.
Finanční injekce přichází z Iniciativy pro digitální žurnalistiku (DNI), která se snaží podpořit kvalitní novinařinu technologickými novinkami a která má tři části: spolupráci Googlu s vydavateli na vývoji produktů, dále trénink a výzkum nebo finanční podporu inovací. Právě v rámci poslední části oznámil internetový gigant rozdělení částky přes 27 milionů eur mezi zmiňovaných 128 projektů.
O podporu se mohly hlásit projekty, které chtějí mít pozitivní vliv na digitální novinářskou tvorbu a udržitelnost zpravodajského odvětví – rozvíjejí nové obchodní modely, anebo dokonce mění způsob, jakým lidé konzumují digitální zprávy. Nemusí přitom využívat produkty Google. Fond je otevřen všem stabilním vydavatelům, online projektům, zpravodajským start-upům, spolupracujícím projektům i jednotlivcům ze zemí Evropské unie a Evropského sdružení volného obchodu. Zájem o DNI projevilo už přes tisíc evropských mediálních organizací.
V dobré společnosti
„Objevilo se hned několik projektů, které ukazují nové myšlení v praxi digitální žurnalistiky, a my jsme obzvlášť hrdí na to, že jim můžeme nabídnout financování,“ oznámil Ludovic Blecher, vedoucí inovačního fondu DNI.
Vedle velkých deníků, jakými jsou britský Telegraph nebo francouzský Le Monde, uspěl například také španělský web eldiario.es, který bude vytvářet nový systém financování žurnalistiky na základě identifikace specializovaných skupin čtenářů a tyto skupiny vyzývat k podpoře konkrétního příběhu nebo k doplnění finanční mezery v důležité oblasti, která si zasluhuje novinářské pokrytí. Německý Spectrm zase bude pomáhat vydavatelům přímo komunikovat se čtenáři a distribuovat obsah prostřednictvím aplikace založené na okamžitém přenosu zpráv.
Jaké další projekty získaly podporu, se veřejnost dozvídá postupně, protože rozhodnutí o zveřejnění konkrétních projektů Google nechává na samotných úspěšných žadatelích. V Česku jsou kromě Datové žurnalistiky a Datamaticu známy nezisková organizace Sourcefabric a mediální dům Economia. Sourcefabric se v Praze věnuje vytváření nástrojů s otevřeným kódem pro média. Google zaujal jeho projekt Live Coverage Ecosystem, který chce zpřístupnit možnost živých přenosů z důležitých událostí i pro menší média, jež si to nemohou finančně dovolit. Economia a společnost Geneea Analytics zase uspěly s automatickým generováním krátkých zpráv ze sportovních výsledků.
Půl Evropy do garáže
Google nově spustil ještě jeden projekt, který reaguje na na zjištění Evropské komise, podle něhož nemá téměř polovina Evropanů dostatečné digitální dovednosti. Komise se obává, že tento nedostatek může v budoucnu vyvolat problém při náboru nových zaměstnanců a způsobit, že do roku 2020 bude v Evropě 900 tisíc neobsazených pracovních míst. To je důvod, proč spustil Google tzv. Digitální garáž pro všechny běžné uživatele. Cílem je rozvíjet digitální dovednosti.
Garáž Googlu nabízí bezplatné online výukové programy, které zahrnují široké spektrum témat od vyhledávání na internetu až po oslovování zákazníků přes e-mail. Kurz zatím obsahuje 23 témat a 89 lekcí, v následujících měsících by měly přibýt další i s lokálním obsahem.
Datamatic je Google aplikace, která umožňuje tvorbu a publikaci atraktivních datových vizualizací. Nabízí několik desítek šablon, různé styly, jednoduché zadávání dat, ale i sofistikovaný editor pro vývoj vlastních vizualizací. Datové vizualizace jsou následně publikovány online stisknutím jediného tlačítka. Od roku 2014 službu vyzkoušelo už více než 15 tisíc uživatelů v 144 zemích světa.