Češi tipovali na vítěze Brazílii, fandili Německu

Co se dělo na českém internetu v době fotbalového mistrovství? O kom se nejvíc mluvilo? Kdo byl pro fanoušky největším zklamáním a kdo jim naopak dělal největší radost? Pojďte se s námi podívat, jak probíhal fotbalový šampionát na internetu.

Od jeho zahájení dne 12. 6. do návratu německých fotbalistů do vlasti vypadal veřejný diskurz týkající se fotbalu takto: ze všech dvaatřiceti týmů, které se na mistrovství světa kvalifikovaly, se jednoznačně nejvíc po celé časové období diskutovalo o čtveřici nejúspěšnějších, tedy o Brazílii (18 % diskusních příspěvků), Německu (12 %), Argentině (7 %) a Nizozemsku (5 %). Čísla u vybraných zemí na mapě zobrazují počet procent, kolik si jejich fotbalové reprezentace ukrojily z veřejné debaty.

 

 

klikněte pro zvětšení

Kdyby se hrál zápas jednotlivých kontinentů o zájem fanoušků, zvítězila by Amerika těsně o jedno procento nad Evropou.

MS graf kontinenty1

 

Z celkového grafu je patrné, že nejatraktivnější byly pro české fanoušky týmy Brazílie, Německa, Argentiny, Nizozemska, Spojených států a Španělska. Těchto 6 zemí obsadilo rovnou polovinu z veřejné debaty; do druhé poloviny se jich pak vtěsnalo zbývajících 26.

objem komunikace MS 2014_1a

 

Na nejúspěšnější kvarteto jsme se zaměřili detailněji od zahájení osmifinálových zápasů 28. 6. 2014. S pohybem myši po časové se proměňuje zájem fanoušků o konkrétní tým.

 

 
Při porovnání s daty konání vybraných zápasů je zřejmé, jak stoupla komunikace o konkrétním fotbalovém týmu. V den konání finálového zápasu, 13. 6., se nejvíce mluvilo o Německu a Argentině s tím, že Češi fandili Německu, ale zároveň ani jeden z týmů neměl viditelně optimistickou, ale ani skeptickou prognózu – o každém z nich se jako o možném vítězi mluvilo přibližně stejně.

Z dalšího přehledu vidíme, že se o všech čtyřech nejsilnějších týmech mluvilo převážně pozitivně. Dobré naladění fanouškům vydrželo po celý měsíc konání šampionátu, viditelně si užívali dobrý fotbal a projevovali také soucit s brazilským týmem, když prohrál 1 : 7 v zápasu s Německem.

 

 

Ještě bližší pohled na často se vyskytující hodnotící výrazy v řeči fanoušků: ze všech zachycených hodnoticích výrazů (dobře, špatně, průšvih, mistři, včetně vulgarismů průser, hovada,idioti ad.), které jsme úhrnem porovnali výše, je nyní vybráno pět párů opozit, tj. výrazů opačného významu.

 

 

A na závěr klíčové porovnání čtveřice nejúspěšnějšího týmů mezi sebou: Jako nejsilnější hodnotili fanoušci německé hráče (63 %) a jim také nejčastěji fandili (35 %). Brazílii hodnotili jako favorita mistrovství (50 %) a odhadovali ho na celkového vítěze, ale po sérii proher, zvláště pak po utkání s Německem, ji začali označovat jako outsidera (39 %). Výhru nejčastěji prorokovali Brazilcům (35 %), ale jejich výkony posléze hodnotili jako zklamání (30 %). Jako nejslabší tým fanoušci hodnotili Nizozemsko a také nejčastěji zmiňovali, že právě tomuto týmu nefandí. Více přízně fanoušků si po celou dobu udržely Brazílie i Argentina. Radost byla znát po zápasech Německa (43 %), Nizozemska (22 %), Argentiny (20 %) a teprve nakonec Brazílie (15 %).

 


Analýza vznikla s využitím monitorovací platformy Yeseter.

 

Kateřina Mahdalová 194 článků
Novinářka. Autorka a šéfredaktorka webu datovazurnalistika.cz. Věnuje se zejména analytické, kontextové a datové žurnalistice, za niž byla v roce 2015 nominována na Novinářskou cenu OSF v kategorii Inovativní online žurnalistika.

Názor? Sem s ním!

Reagovat

Váš e-mail nebude viditelný veřejně.


*