30/01/2013
Instagram
Twitter - follow us
Facebook
Datová & kontextová žurnalistika
  • Data
  • Kontext
  • Číslo dne
  • Přesah
  • Témata
    • Ekonomika
    • Kultura
    • Lidská práva
    • Média
    • Politika
    • Společnost
    • Sport
    • Školství
    • Vzdělání
    • Zdravotnictví
  • Speciály
    • Lidé v pohybu
    • Mediální gramotnost
    • Sociální bydlení
    • Sociální inkluze
    • Stárnutí populace
    • Svoboda médií
    • Volby
    • Ženy a muži
  • Redakce
    • Vlastní web
LATEST
  • US volby – všechny státy
  • US volby – swing states
  • US volby – poll of polls
  • US volby – přehled
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – všechny státy
Datová & kontextová žurnalistika
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – swing states
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – poll of polls
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – přehled
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna – poll of polls
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna volby – mandáty – model
Home > Rubriky Datová žurnalistika
190 views 6 min 0 Comment

Na webu bylo sedmkrát víc “zrádců”, i to rozhodlo volby

Redakce - 30/01/2013

Dohady o tom, zda sociální sítě a internet obecněji rozhodly první přímé prezidentské volby, stranou.

Analýza článků na zpravodajských serverech, diskusí pod nimi, stejně jako příspěvků na Facebooku, Twitteru i blozích dokládá, že veřejná diskuse před závěrečným kolem hlasování se dramaticky proměnila.

VYBRANÝ VÝRAZ NÁRŮST VÝSKYTU
Sudety / Sudeťák 35 x
dekrety 33 x
kolaborant 5 x
nacismus 9 x
národnost 8 x
zrádce 7 x
Rakušan 6 x
Švýcar 4 x
Čech 3 x

Ať už šlo o důsledek výroku Karla Schwarzenberga, nebo strategický cíl kampaně Miloše Zemana, debatu o prezidentské volbě na internetu ovládly Benešovy dekrety, problém Sudet a témata spojená s češstvím a národnostními otázkami obecně.

Porovnání obsahu diskusí na internetu před prvním a druhým kolem prezidentské volby ukazuje, že počet příspěvků týkajících se Sudet narostl pětatřicetkrát, u dekretů byl nárůst třiatřicetinásobný. Výskyt slov národnost či zrádce se zvýšil osmkrát, respektive sedmkrát.

VYBRANÝ VÝRAZ NÁRŮST VÝSKYTU
zloba 6 x
neochota 5 x
fašista 5 x
násilí 3 x
lhář 3 x
zlo 2,5 x
lež 2,5 x
boj 2 x
nenávist 2 x

Analýza, kterou pro Aktuálně.cz zpracovala firma Yeseter Now, zároveň dokládá, že diskuse před druhým kolem voleb výrazně zhrubla. U slov, která mají jednoznačně negativní význam, jako například lež, zlo, nenávist či blbý, došlo minimálně ke zdvojnásobení četnosti jejich použití.

U slova zloba byl však nárůst dokonce šestinásobný, slova neochota a fašista byla před finálním kolem volby použita pětkrát častěji.

Celkový počet příspěvků přitom narostl pouze o polovinu.

 

Diskuse na internetu o volbě prezidenta - graf 1

Pokud jde o slova s kladným významem, došlo nejen k poklesu jejich podílu, ale slova jako poctivost či charakterní se z předvolební debaty před rozhodujícím hlasováním téměř vytratila.

 

Diskuse na internetu o volbě prezidenta - graf 2

Výrazně negativnímu tónu debaty napomohlo mimořádné nasazení několika autorů, jejichž píle při psaní diskusních příspěvků hraničila s výkonností robotů.

Dva vůbec nejaktivnější diskutující, kteří vystupovali pod jmény “K. MYDLÁŘ” a “Církevní tunel”, se během dvou týdnů mezi prvním a druhým kolem stihli do debat zapojit s více než třemi a půl tisíci příspěvků.

Jejich vstupy do debat byly negativně zaměřené proti Karlu Schwarzenbergovi. K. Mydlář například ve svých příspěvcích opakoval tvrzení jako “95 % lidí je proti této vládě, tak proč Schwarzenberga”, “Karel nemá šanci, je to jen Kalouskův maskot”, “volte Karla, volíte Kalouska”, “rozhodne Morava, Praha ať si volí cizáka” nebo “Zeman je solidní chlapík, i prezident to říká”.

Autoři, kteří pod standardně znějícími jmény v diskusích systematicky přispívali ve prospěch Karla Schwarzenberga, byli o něco méně aktivní. Karel Řehák a Marian Kovac například stihli ve prospěch ministra zahraničí sepsat na 900 příspěvků.

Pokud jde o pouhý počet příspěvků týkajících se obou kandidátů, aniž by bylo bráno v potaz jejich hodnotící zabarvení, týkalo se před prvním kolem výrazně více příspěvků Miloše Zemana, a to v poměru 61:39 procentům. Před druhým kolem byl tento poměr velice vyrovnaný, 49,8:50,2 procenta ve prospěch Karla Schwarzenberga.

V prvním kole se o Miloši Zemanovi diskutovalo mnohem více na zpravodajských serverech a Karel Schwarzenberg měl převahu na sociálních sítích. Před druhým kolem se tyto rozdíly vyrovnaly, Zeman dokázal srovnat síly na sociálních sítích, jméno Karla Schwarzenberga se co do četnosti výskytu vyrovnalo Miloši Zemanovi v diskusích pod zpravodajskými články.

Pavel Tomášek

Pavel Tomášek, Aktuálně.cz

Analýzu internetových diskusí mezi dvěma koly prezidentské volby jsme provedli ve spolupráci s firmou Yeseter Now, která pro ni využila vyhledávací platformu Yeseter.

Štítky: volby

PREVIOUS

Exkluzivně: Komu pomohl duel? Těsným vítězem je Zeman

NEXT

Přímá volba prezidenta
Related Post
12/08/2013
The Washington Post: 40 map pro porozumění světu I.
28/04/2012
Příručka datové žurnalistiky
21/03/2014
Oběti útoků amerických dronů
25/11/2012
O kom píší francouzská média nejčastěji?
Comments are closed.
US volby – všechny státy
05/11/2024
US volby – swing states
05/11/2024
US volby – poll of polls
05/11/2024
Absolventi: riziková skupina
Datová & kontextová žurnalistika
Datová & kontextová žurnalistika
Šance na trhu práce: Základní vs.
Datová & kontextová žurnalistika
Schopnost změnit obor nebo si práci
Datová & kontextová žurnalistika
Českým dětem hrozí chudoba výrazně víc

Výběr

Datová & kontextová žurnalistika
Revoluce ve volbách: Rafička ukáže výsledek už při prvních sečtených hlasech
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna v datech: Vládly nám děti a nikdo to neřešil
© Datová žurnalistika 2014-25