27/07/2014
Instagram
Twitter - follow us
Facebook
Datová & kontextová žurnalistika
  • Data
  • Kontext
  • Číslo dne
  • Přesah
  • Témata
    • Ekonomika
    • Kultura
    • Lidská práva
    • Média
    • Politika
    • Společnost
    • Sport
    • Školství
    • Vzdělání
    • Zdravotnictví
  • Speciály
    • Lidé v pohybu
    • Mediální gramotnost
    • Sociální bydlení
    • Sociální inkluze
    • Stárnutí populace
    • Svoboda médií
    • Volby
    • Ženy a muži
  • Redakce
    • Vlastní web
  • Seminář k diplomové práci IV.
  • Informační vědy
  • Informační politika a management
  • Diplomová práce
LATEST
  • 1. Informační vědy
  • 2. Design informačních služeb
  • 3. Literatura, knihovní procesy a trh
  • 4. Učící se společnost
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – všechny státy
Datová & kontextová žurnalistika
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – swing states
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – poll of polls
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – přehled
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna – poll of polls
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna volby – mandáty – model
Home > Kontext
201 views 5 min 0 Comment

Stopování memů na internetu

Redakce - 27/07/2014

S masovým rozšířením internetu v devadesátých letech minulého století se náš svět změnil od základů. V čem spočívají tyto tak dramatické změny?

V obrovském nárůstu nestrukturovaných dat, zvýšené, až přehnané komunikaci, globálních změnách obchodních modelů, ale zejména způsobů práce s informacemi. Jejich čím dál cennějším zdrojem jsou také diskusní fóra a další sociální sítě, kterým bychom proto měli věnovat patřičnou pozornost.

Současnými hybateli vývoje lidstva jsou kromě genů, nositelů genetické informace, i tzv. memy. Podle memetické teorie jsou memy nositeli informací nezapsaných ve struktuře DNA, ale v našich hlavách. Jednotku negenetické informace – mem – pojmenoval profesor oxfordské univerzity Richard Dawkins v poslední kapitole své knihy z roku 1976 The Selfish Gene a má evokovat dvě anglická slova gene a memory.

Jedním z prvních memů byla dovednost rozdělávání ohně. Tento mem vznikl zřejmě pouhou shodou náhod, ale pro svou užitečnost se velmi rychle šířil dál. Skutečnou explozi memů ale rozpoutala až celosvětová síť internet, která nás začala zásobovat obrovským množstvím nestrukturovaných datových záznamů – memů. Pomocí internetu se memy mohou šířit masově a zcela samostatně. Navíc mají šanci na dlouhý život, a to i v případě, když je jejich obsah relativně nesmyslný.

Tím, čím je pro správu strukturovaných dat databázový systém, je pro data nestrukturovaná vyhledávací engine se svým indexem. Ten umí textové informace připravit pro další zpracování – klasifikaci, kategorizaci, sumarizaci nebo příbuzenské shlukování informací. Na tomto principu je založen i hon na memy v podobě monitoringu webu a sociálních sítí.

***

Proč monitorovat internet? Doba, kdy byly televizní spot nebo produktový katalog etalonem marketingové pravdy je dávno pryč. Když se pídíme po informacích o produktech, mnohdy je nehledáme jen u výrobce, ale také u jeho zákazníků. Až jejich příznivé reference zvyšují jistotu našeho nákupu. Jsou zárukou důvěry či nedůvěry v daný produkt a značku (brand). Podle průzkumů věří doporučením ze svého okolí až osmdesát procent zákazníků. Oproti tomu pouze necelých patnáct procent lidí věří klasické reklamě. Firmy si to před lety uvědomily a začaly se zajímat o to, co se o jejich značce, produktech a v neposlední řadě i konkurenci „povídá“ na webu, především odborných diskusních fórech a dalších sociálních sítích, protože právě tam je slyšet „hlas zákazníka“.

Monitoring a analýzy sociálních sítí a webů přinášejí okamžitou zpětnou vazbu k celé řadě relevantních témat přímo od koncových uživatelů. Tato komunikace v sobě často skrývá jak růstový, tak inovační potenciál i příležitost včas odhalit a eliminovat potenciální obchodní či jiná rizika. Mezi přínosy sledování a analýzy klíčových témat z online zdrojů patří zejména:

  • Získávání systematického přehledu o vnímání situace na trhu – vlastních a konkurenčních produktů, klíčových perspektiv zájmu v rámci on-line webových zdrojů,
  • využívání získaných podkladů pro potřeby produktové, marketingové a komunikační strategie společnosti,
  • včasná eliminace potenciálních rizik, kdy je možné rizikové faktory, např. negativní tón diskuse, identifikovat v jejich zárodku a proaktivně na ně reagovat,
  • zlepšení úrovně zákaznické péče a poskytovaných služeb,
  • rozšiřování firemní znalostní báze díky lepšímu porozumění aktuálním trendům,
  • možnost zjištění momentálních zákaznických preferencí.
Štítky: média, memy, sociální média

PREVIOUS

Češi tipovali na vítěze Brazílii, fandili Německu

NEXT

Manhattan v průběhu 24 hodin
Related Post
22/10/2013
Chcete uspět v politice? Nakupte si fanoušky, ostatní už půjde samo
10/08/2015
Schellingův model: Jak funguje rasová segregace
14/05/2015
ČR: 1 žadatel o azyl na 10 000 obyvatel
25/01/2011
Nenápadný půvab dat aneb Úvod do datové žurnalistiky (II.) – praxe
Comments are closed.
US volby – všechny státy
05/11/2024
US volby – swing states
05/11/2024
US volby – poll of polls
05/11/2024
Absolventi: riziková skupina
Datová & kontextová žurnalistika
Datová & kontextová žurnalistika
Šance na trhu práce: Základní vs.
Datová & kontextová žurnalistika
Schopnost změnit obor nebo si práci
Datová & kontextová žurnalistika
Českým dětem hrozí chudoba výrazně víc

Výběr

Datová & kontextová žurnalistika
Revoluce ve volbách: Rafička ukáže výsledek už při prvních sečtených hlasech
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna v datech: Vládly nám děti a nikdo to neřešil
© Datová žurnalistika 2014-25