11/01/2013
Instagram
Twitter - follow us
Facebook
Datová & kontextová žurnalistika
  • Data
  • Kontext
  • Číslo dne
  • Přesah
  • Témata
    • Ekonomika
    • Kultura
    • Lidská práva
    • Média
    • Politika
    • Společnost
    • Sport
    • Školství
    • Vzdělání
    • Zdravotnictví
  • Speciály
    • Lidé v pohybu
    • Mediální gramotnost
    • Sociální bydlení
    • Sociální inkluze
    • Stárnutí populace
    • Svoboda médií
    • Volby
    • Ženy a muži
  • Redakce
LATEST
  • Co říkají obrazy – závěrečný úkol
  • Videolab – finální verze videa
  • Jak se Češi stěhují kvůli práci
  • Českým médiím stále vládnou v naprosté většině muži,…
Datová & kontextová žurnalistika
Jak se Češi stěhují kvůli práci
Datová & kontextová žurnalistika
Datová & kontextová žurnalistika
Českým médiím stále vládnou v naprosté
Datová & kontextová žurnalistika
Mapa kvality života. Nejlepší a nejhorší
Datová & kontextová žurnalistika
Revoluce ve volbách: Rafička ukáže výsledek
Datová & kontextová žurnalistika
Čerstvá data, jak se šíří virus.
Datová & kontextová žurnalistika
Češi neumějí prodat svou práci. Světové
Home > Rubriky Datová žurnalistika
17 views 8 min 0 Comment

Kdo vyhrál a prohrál poslední debatu? Máme výsledek

Redakce - 11/01/2013

Necelé dva miliony diváků před televizní obrazovkou a všech devět prezidentských kandidátů za řečnickými pultíky na pódiu před moderátorem pokládajícím otázky. Uchazeči o úřad hlavy státu dostali jen několik hodin před otevřením volebních místností poslední velkou příležitost ovlivnit mínění voličů a rozhodnout tak o svém výsledku v první přímé volbě prezidenta.

Jak se jim to povedlo? Jako čistě online deník jsme se rozhodli podívat se na to, jak výkon jednotlivých kandidátů hodnotili lidé v diskusích na internetu a sociálních sítích.

Kolik zájmu kdo vyvolal

KANDIDÁT POČET
Zeman 945
Franz 912
Schwarzenberg 219
Fischerová 86
Dienstbier 76
Sobotka 62

Poznámka: Číslo vyjadřuje počet zmínek v internetových diskusích.

Největší ohlas, bez ohledu na to, zda pozitivní, či negativní, měla vystoupení Miloše Zemana aVladimíra Franze. Bezprostředně po debatě se jejich výkonu týkala zhruba tisícovka příspěvků. Na třetím místě skončil s odstupem Karel Schwarzenberg. Nejmenší ohlas měl naopak výkon Jiřího Dienstbiera aPřemysla Sobotky.

Pokud jde o poměr pozitivních a negativních komentářů na výkon v debatě, nejlepší výsledek zaznamenala trojice kandidátů: Táňa Fischerová, Zuzana Roithová a Karel Schwarzenberg. U všech dosáhl podíl pozitivních reakcí 70 procent.

Zuzana Roithová si mezi trojicí vítězů připsala nejmenší počet negativních ohlasů, šlo jen o desetinu z celkového počtu příspěvků týkajících se jejího představení v diskusi. U Fischerové a Schwarzenberga dosáhl podíl negativních reakcí 20 procent.

Poznámka: Čísla udávají procentuální poměr pozitivních, neutrálních a negativních zmínek v diskusích na internetu.

Za vítěznou trojicí se umístili Jiří Dienstbier a Vladimír Franz, oba si vysloužili shodně 60 procent pozitivních ohlasů.

Propadákem byla debata pro Jana Fischera, kterého příznivě hodnotilo jen 10 procent příspěvků. Špatně dopadli i Přemysl Sobotka a Jana Bobošíková, oba s 20 procenty pozitivních zmínek.

Index popularity

KANDIDÁT INDEX POPULARITY
Roithová 8
Schwarzenberg 8
Dienstbier 7
Zeman 7
Franz 6
Fischerová 5
Fischer 3
Sobotka 3
Bobošíková 2

Poznámka: Index popularity vyjadřuje závislost počtu zmínek a pozitivity / negativity zmínek o kandidátech. Na stupnici od 1 do 10 označuje desítka nejvyšší popularitu.

Když při hodnocení výkonů jednotlivých kandidátů zkombinujeme množství příspěvků a jejich hodnotící zabarvení, dosáhli u lidí nejlepšího výsledku Zuzana Roithová a Karel Schwarzenberg.

Táňa Fischerová se v důsledku toho, že – měřeno počtem příspěvků – vyvolala u lidí malý ohlas, propadla na šesté místo. V „indexu popularity“ ji předstihli Jiří Dienstbier, Miloš Zeman a Vladimír Franz. Na posledních příčkách jsou Jan Fischer, Přemysl Sobotka a Jana Bobošíková.

Pokud jde o slovní hodnocení pozitivně vnímaných účastníků debaty, u Táni Fischerové použili lidé slova jako slušná, zásadová, důvěryhodná. Zuzanu Roithovou hodnotili navíc jako sympatickou a zkušenou. U Karla Schwarzenberga vyzdvihli navíc především mezinárodní zkušenosti.

Jak se líbili jednotliví kandidáti

POZITIVNÍ Fischerová slušná, zásadová, důvěryhodná, člověk
Roithová sympatická, zásadová, důvěryhodná, zkušená, evropanství
Schwarzenberg mezinárodní renomé a zkušenosti
NEUTRÁLNÍ Dienstbier bez praktických zkušeností, dobrý kandidát příštích voleb
Franz pomalý, občas mimo, mektavý
Zeman vyhořelý, povrchní bonmoty, prominent oposmlouvy
NEGATIVNÍ Bobošíková kariéristka a prospěchářka
Fischer morous bez úsměvu, stále v křeči, alibi pro komunisty z 80. let
Sobotka bezbarvý, spojován se současnou politickou situací

Miloše Zemana viděli lidé jako vyhořelého prominenta opoziční smlouvy, který se dopouštěl povrchních bonmotů. Přemysl Sobotka byl pro lidi bezbarvý, Jan Fischer morous a Vladimír Franz pomalý a občas mimo. Jiřího Dienstbiera hodnotili lidé jako politika bez praktických zkušeností a dobrého kandidáta do příštích voleb. Jana Bobošíková působila na lidi jako kariéristka a prospěchářka.

Lidé vnímali negativně především Zemanovy útoky na novináře a jeho komentář k napojení na firmu LukOil. Zabodoval naopak výrokem, že Viktor Kožený byl také Čech, a proto není důvod být hrdý na vše, co je české.

Zuzana Roithová si lidi získala svým vymezením se vůči Václavu Klausovi, kdy řekla, že prezident nesmí lidi urážet a poučovat.

Jana Bobošíková se u lidí nesetkala s pochopením, když zaútočila na Karla Schwarzenberga za to, že haní v zahraničí státní symboly. Schwarzenberg naopak nepochodil s tvrzením, že nezná zkorumpované velvyslance.

Z výroků Jiřího Dienstbiera lidé vysoko hodnotili ten, v němž označil Klausovu amnestii za podkopání hrdosti národa.

Táňa Fischerová si lidi naklonila svým výrokem, že jezdí místo autem tramvají.

Poslední veřejné vystoupení všech devíti kandidátů na prezidenta mělo na internetu velký ohlas. Zájem lidí se výrazně zvýšil: od čtvrteční osmé hodiny večer, kdy debata začala, do páteční deváté hodiny ráno se počet všech zmínek bezprostředně se týkajících kandidátů téměř zdvojnásobil.

Analýzu ohlasů na prezidentskou superdebatu jsme provedli ve spolupráci s firmou Yeseter Now, která pro ni využila vyhledávací platformu Yeseter

Pavel Tomášek

Pavel Tomášek, Aktuálně

Štítky: média, mediální gramotnost, sociální média, volby

PREVIOUS

Kdo z kandidátů na prezidenta je favorit na českém internetu?

NEXT

Vizualizace blízkosti témat
Related Post
19/05/2014
Eurovolby: Na internetu vedou piráti
10/11/2016
USA: volby prezidentů 1920-2016
01/09/2014
Lidé v pohybu
15/04/2014
Kouzlo vizualizace
Comments are closed.
Datová & kontextová žurnalistika
Jak se Češi stěhují kvůli práci
Datová & kontextová žurnalistika
Českým médiím stále vládnou v naprosté většině muži, ukazují data
Datová & kontextová žurnalistika
Mapa kvality života. Nejlepší a nejhorší místa k žití v Česku
Českým médiím stále vládnou v naprosté většině muži, ukazují data
05/04/2023
Mýty o covidu a dětech: Prý nemohou onemocnět a ve školách se virus nešíří
03/04/2021
Smrt novinářky. Co se to vlastně děje?
09/10/2018
Absolventi: riziková skupina
Datová & kontextová žurnalistika
Datová & kontextová žurnalistika
Šance na trhu práce: Základní vs.
Datová & kontextová žurnalistika
Schopnost změnit obor nebo si práci
Datová & kontextová žurnalistika
Českým dětem hrozí chudoba výrazně víc
© Datová žurnalistika 2014-23