29/06/2015
Instagram
Twitter - follow us
Facebook
Datová & kontextová žurnalistika
  • Data
  • Kontext
  • Číslo dne
  • Přesah
  • Témata
    • Ekonomika
    • Kultura
    • Lidská práva
    • Média
    • Politika
    • Společnost
    • Sport
    • Školství
    • Vzdělání
    • Zdravotnictví
  • Speciály
    • Lidé v pohybu
    • Mediální gramotnost
    • Sociální bydlení
    • Sociální inkluze
    • Stárnutí populace
    • Svoboda médií
    • Volby
    • Ženy a muži
  • Redakce
    • Vlastní web
  • Seminář k diplomové práci IV.
  • Informační vědy
  • Informační politika a management
  • Diplomová práce
LATEST
  • 1. Informační vědy
  • 2. Design informačních služeb
  • 3. Literatura, knihovní procesy a trh
  • 4. Učící se společnost
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – všechny státy
Datová & kontextová žurnalistika
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – swing states
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – poll of polls
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – přehled
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna – poll of polls
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna volby – mandáty – model
Home > Přehled Česká republika
531 views 9 min 4 Comments

Jan Sokol: Bojíte se islámu?

Jan Sokol - 29/06/2015
Ne, islámu se nebojím a mám pro to hned několik důvodů. Že je u nás tak vzácný, že ani není čeho se bát, by jistě nestačilo. Ale ani v zemích, kde je muslimů daleko víc, není třeba se jich bát. Islám je poměrně přísné a trochu archaické náboženství, které své věřící vede k přesnému dodržování různých příkazů – například v jídle a oblékání, ale také v modlitbě. Muslimská bohoslužba odděluje ženy od mužů, kteří se při ní chovají „jako jeden muž“ a svoji úctu před Bohem vyjadřují s téměř vojenskou disciplinou. Tato viditelná jednota všech dává lidem pocit bezpečí a jistoty, na jaký nejsme jako křesťané dnes zvyklí. Ale když v Paříži brzy ráno nastoupíte do předměstského autobusu, plného lidí v černém, kteří společně polohlasem recitují jakousi litanii, není to přece důvod ke strachu.

Možná je to spíš naopak. Tihle lidé sem přišli za obživou, často z chudých vesnic, kde nechali všecky příbuzné a přátele. Možná ještě dobře neumějí zdejší jazyk, necítí se tu doma a občas mívají i strach. Ve svém islámském společenství si připomínají starý domov jako místo důvěrné jistoty a vracejí se k němu často ve velmi idealizovaných představách. Pokud to podle Koránu dělají pětkrát denně, může jim to pomoci přežít ten těžký šok cizoty, který dobře znají i čeští exulanti, ačkoliv přicházeli do prostředí mnohem méně odlišného a vzdáleného.


  • Naivní obránci „křesťanské Evropy“ někdy sami nevidí, jak ruku v ruce s teroristy posilují oboustranné strachy a ženou lidi do neřešitelných konfliktů. Přitom právě křesťané, kteří věří a vědí, že všichni lidé jsou jedno Stvoření Boží a že „bližní“ je každý člověk v nouzi, mohou dělat to jediné, co může „střet civilizací“ odvrátit: rozhlížet se ve svém okolí a starat se, aby se v něm lidé v nouzi necítili ještě navíc osamělí a vyloučení. Musejí to ovšem udělat včas.

Teď ale nastane to rozhodující období, kdy je nové okolí buď nějak přijme a pomůže jim, aby se v něm pomalu zabydleli a přestali se ho bát, anebo je naopak zažene do uzavřeného gheta. Moderní společnosti si zakládají na tom, jak jsou „otevřené“, bohužel tím většinou myslí jen tolik, že nikoho neutlačují a nechají ho prostě být. Můžeš tu žít a pracovat, ale musíš se o sebe postarat sám – jsme si přece všichni rovni. Jednotlivým exulantům a emigrantům nic jiného nezbývá, a tak to většina nějak zvládne, i když to vůbec není snadné.

Jenže když jich přijdou najednou tisíce a okolí se k nim nechová právě přátelsky, mohou se strachu z cizoty bránit naopak tím, že si začnou budovat svá vlastní a výlučná společenství. Tím spíš, když třeba ženy nechodí do práce, jak byly z domova zvyklé, nenaučí se jazyk a děti budou vychovávat, jako kdyby žily na turecké nebo marocké vesnici. Dokud aspoň muži mohou pracovat, má taková domácnost přece jen nějaké lidské spojení s okolní společností a může se jí pomalu přestávat bát. Časem dokáže překonat i nepříjemné konflikty, nahodilé ústrky, projevy pohrdání a třeba i xenofobie, jaké v běžném lidském soužití vždycky vyskytnou.

Ale co když se to tenké spojení se společností – nejčastěji právě v podobě zaměstnání – najednou přeruší? Muž ztratí práci, dorůstající děti se nedostanou do škol, a ke společenské izolaci přibyde ještě obyčejná nouze. Cizinec nemá příbuzné a přátele, leda právě v náhradním společenství lidí stejného osudu, což je pro muslimy ovšem mešita. Ve Francii naštěstí většina imámů pochází také z francouzsky mluvících zemí, jsou to lidé jakž takž integrovaní a rozumní, takže například zákaz nošení šátků většinou podpořili.

Jenže jednou ze zvláštností islámu je také to, že nemá žádnou církev a muslimská společenství tradičně splývala se státy. Muslimskému panovníkovi je tradičně podřízen i každý imám, kdežto pokud nežije v muslimské zemi, je najednou sám sobě papežem. A pokud má náhodou s okolní společností také špatné zkušenosti, může svoji obec začít aktivizovat proti ní. Může plamenně kritizovat její nedostatky, špatné mravy moderních Evropanů, a naopak horovat pro tu pravou a čistou muslimskou společnost, kde vládne přísná šaríja a každý poklesek se náležitě trestá. V duchu Koránu, který nezná velké pochybnosti, je může ujišťovat o tom, jak právě oni mají Boha na své straně – a z frustrovaného mladíka se stane boží bojovník. Takhle vzniká islamismus, který opravdu nahání strach.

Tento proces je dnes podrobně popsán a zpracován (česky např. I. Buruma, Vražda v Amsterodamu), jenže pro média a širokou veřejnost je to moc složité. A tak se vztah islámu k moderním společnostem redukuje na extrémní výstřelky děsivé brutality. Výsledek je primitivní představa nebezpečných nepřátel nebo rovnou „říše zla“, která ve skutečnosti silně pomáhá z domnělého nepřátelství dělat skutečné.

Naivní obránci „křesťanské Evropy“ někdy sami nevidí, jak ruku v ruce s teroristy posilují oboustranné strachy a ženou lidi do neřešitelných konfliktů. Přitom právě křesťané, kteří věří a vědí, že všichni lidé jsou jedno Stvoření Boží a že „bližní“ je každý člověk v nouzi, mohou dělat to jediné, co může „střet civilizací“ odvrátit: rozhlížet se ve svém okolí a starat se, aby se v něm lidé v nouzi necítili ještě navíc osamělí a vyloučení. Musejí to ovšem udělat včas.

 

(Univerzum, 20. 2. 2015)

zveřejněno s laskavým svolením autora

Štítky: Evropa, islám, Jan Sokol, náboženství, svět v souvislostech, svoboda vyznání

PREVIOUS

Výdaje prezidentské kanceláře míří k historickému maximu

NEXT

8 z 10 aneb Případ statečné Malaly
- Published posts: 1

Jan Sokol

Filosof, překladatel filosofických textů, vysokoškolský pedagog a publicista. Byl poslancem Federálního shromáždění v letech 1990–1992, ministrem školství v Tošovského vládě r. 1998 a posledním protikandidátem Václava Klause ve volbách prezidenta ČR v únoru 2003. Je jedním z výrazných současných českých křesťanských intelektuálů. Zabývá se hlavně filosofickou antropologií, dějinami náboženství a antropologií institucí. Přednáší na četných českých i zahraničních univerzitách, zejména na evropská a filosofická témata. V letech 2000–2007 byl prvním děkanem Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy.

Related Post
14/05/2015
ČR: 1 žadatel o azyl na 10 000 obyvatel
01/11/2015
Absolventi: riziková skupina
05/07/2015
9000: Veřejnost proti nenávisti
20/04/2021
Češi neumějí prodat svou práci. Světové srovnání ukazuje krutou pravdu
4 Comments
    Petr Kslinger
    05/07/2015

    Další manipulační článek, tohle není snad možný Vy nečtete co se děje ve Francii a VB. Pouliční nepokoje, vyhrožování jinak nábožensky založeným původním obyvatelů. Komunitní čtvrti kde se snaží zavádět právo Šaría. Kdo Vás za tyhle řeči platí. Projděte se někdy ve čtvrtích kde je muslimská komunita se svou přítelkyní v letních šatech a s plechovkou piva v ruce. Pokud ještě budete moci psát tak nám o tom dejte referát.

    Reply
    Tom
    21/07/2015

    Petr Kslinger: Očividně máte velké problémy s interpretací textu. Jan Sokol se snaží poukázat na určité (samozřejmě nikoliv všechny) příčiny vzniku problémů, o kterých vy píšete.

    Reply
    Martin
    07/01/2016

    Petr Kslinger má samozřejmě pravdu.

    a malý výňatek z článku.

    Muž ztratí práci, dorůstající děti se nedostanou do škol, a ke společenské izolaci přibyde ještě obyčejná nouze.

    A proč tedy taková statistika z Anglie ?

    Téměř 50 % muslimské populace ve Velké Británii v ekonomickým činném věku je neaktivních.

    Žil jsem a pracoval v Anglii delší dobu, v pracích například ve skladech jsem nepotkal jediného muslima,jediného.

    K jejich kriminalitě v západní Evropě už se nebudu vyjadřovat. Nemá to smysl. Určité skupiny lidí to prostě vidět nechtějí.

    Reply
    Shag
    08/01/2016

    Vy jste ukázkový manipulátor, Martine. Jednak to, že si myslíte, že jste v práci nepotkal muslima, automaticky neznamená, že jste muslima skutečně netkal. Možná jste to na něm jenom nepoznal. A rozhodně z toho automaticky nemůžete odvozovat, že muslimové nepracují.
    K vašim údajům o ekonomické neaktivitě (zdroj neuvádíte):

    2010: V Česku pracuje méně než polovina obyvatel (http://byznys.ihned.cz/c1-40364910-csu-v-cesku-pracuje-mene-nez-polovina-obyvatel)

    2013: Polovina české populace nepracuje (http://www.novinky.cz/ekonomika/293989-polovina-ceske-populace-nepracuje.html)

    2014: V Česku je zaměstnaných přes 5,5 milionu lidí – zbytek populace je ekonomicky neaktivní. (http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/1015382-odbory-doporucuji-vyjednat-narust-mezd-o-pet-procent)

    Ke kriminalitě se možná raději nevyjadřujte :-)

    Reply
Leave a Reply to Shag

Odpověď na komentář zrušíte zde.

US volby – všechny státy
05/11/2024
US volby – swing states
05/11/2024
US volby – poll of polls
05/11/2024
Absolventi: riziková skupina
Datová & kontextová žurnalistika
Datová & kontextová žurnalistika
Šance na trhu práce: Základní vs.
Datová & kontextová žurnalistika
Schopnost změnit obor nebo si práci
Datová & kontextová žurnalistika
Českým dětem hrozí chudoba výrazně víc

Výběr

Datová & kontextová žurnalistika
Revoluce ve volbách: Rafička ukáže výsledek už při prvních sečtených hlasech
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna v datech: Vládly nám děti a nikdo to neřešil
© Datová žurnalistika 2014-25