20/07/2014
Instagram
Twitter - follow us
Facebook
Datová & kontextová žurnalistika
  • Data
  • Kontext
  • Číslo dne
  • Přesah
  • Témata
    • Ekonomika
    • Kultura
    • Lidská práva
    • Média
    • Politika
    • Společnost
    • Sport
    • Školství
    • Vzdělání
    • Zdravotnictví
  • Speciály
    • Lidé v pohybu
    • Mediální gramotnost
    • Sociální bydlení
    • Sociální inkluze
    • Stárnutí populace
    • Svoboda médií
    • Volby
    • Ženy a muži
  • Redakce
    • Vlastní web
  • Seminář k diplomové práci IV.
  • Informační vědy
  • Informační politika a management
  • Diplomová práce
LATEST
  • 1. Informační vědy
  • 2. Design informačních služeb
  • 3. Literatura, knihovní procesy a trh
  • 4. Učící se společnost
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – všechny státy
Datová & kontextová žurnalistika
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – swing states
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – poll of polls
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – přehled
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna – poll of polls
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna volby – mandáty – model
Home > Home
277 views 3 min 0 Comment

Matematika pro novináře

Redakce - 20/07/2014

Newsroom Math Crib Sheet

By Prof. Steve Doig, Arizona State University

To convert a fraction into a decimal:

  • Divide the top number by the bottom number
  • Examples: 5/8 = 0.625           17/64 = 0.265…

To convert a decimal into a percentage:

  • Multiply by 100 (or simply move the decimal two places to the RIGHT)
  • Examples: 0.658 = 65.8%           1.255 = 125.5%

To turn a percentage into a decimal:

  • Divide by 100 (or simply move the decimal two places to the LEFT)
  • Examples: 43.7% = 0.437           148.2% = 1.482

To get X % of Y:

  • Turn X % into a decimal, then multiply it by Y
  • Example: 20 % of 90 = 0.20 * 90 = 18           130.5% of 45 = 1.305 * 45 = 58.7…

To compare X and Y using percentages (X is what percent of Y?):

  • X is (X/Y * 100) percent of Y
  • Example: 5 and 8: 5/8 = .625 = 62.5%, so 5 is 62.5% of 8
  • Example: 8 and 5: 8/5 = 1.6 = 160%, so 8 is 160% of 5

To compare X and Y using percentage differences:

  • X is ((X/Y –1) * 100) MORE/LESS than Y
  • Use MORE THAN if the answer is positive, and LESS THAN if it’s negative
  • Example: 5 and 8: 5/8 –1 = .625 – 1 = -0.375 = -37.5%, so 5 is 37.5% less than 8
  • Example: 8 and 5: 8/5 –1 = 1.6 – 1 = .6 = 60%, so 8 is 60% more than 5

To compare a NEW number with an OLD number using percentage change:

  • NEW has increased/decreased ((NEW/OLD –1) * 100) percent since OLD
  • Use INCREASED if the answer is positive, and DECREASED if it’s negative
  • Example: This year’s $8 million budget is a 60% increase over last year’s $5 million budget.
  • Example: This year’s $5 million budget is a 37.5% decrease from last year’s $8 million budget.

To calculate rates (the number of events per some standard unit):

  • Do this to account for different size populations
  • RATE = (EVENTS / POPULATION ) * (“PER” Unit)
  • Example Problem: If there were 320 murders in a population of 1,937,086, what is the murder rate per 100,000?
  • First, divide the 320 murders by 1937086 = 0.0001652…
  • Now multiply 0.0001652… by 100,000 = 16.5 murders per 100,000 population

To calculate the effect of inflation using the Consumer Price Index (CPI):
Price Now         CPI Now
————–   =   ————
Price Then       CPI Then

  • With this formula, all you need is any three of the numbers to calculate the fourth.
  • Example: CPI now = 213.2; CPI in 1965 was 30.8; price of gas in 1965 was $0.30 per gallon.

X / 0.30 =213.2 / 30.8
X = (213.2 / 30.8) * 0.30 = 6.92 * 0.30 = gas in 1965 cost the equivalent of $2.08 per gallon

Newsroom statistics:

  • Mean (average): Add the numbers, then divide by how many numbers there are
  • Median: Sort the numbers in order, then find the middle value
  • Sampling error margin: 1/√N (example: sample of 625: 1/√625 = 1/25 = 0.04 = +/- 4 points)

Crowd estimating:

  • Calculate area in square feet (length X width)
  • Divide by 10 for a loose crowd (people are at arm’s length)
  • Divide by 7.5 for a tight crowd (people are more shoulder to shoulder)

pdf ke stažení zde: Newsroom-Math-Crib-Sheet-Steve-Doig

 

 

Štítky: datová žurnalistika, média, mediální gramotnost, sociální média

PREVIOUS

Big Data & Society

NEXT

Chcete porozumět všem kulturám na světě?
Related Post
10/12/2004
Cloud
11/03/2014
iHNed.cz: Kdo naštve úředníky, čeká na informaci až tři roky. Vláda to nechce řešit
03/03/2014
Výbuchy tweetů o Ukrajině
19/05/2014
The Guardian vysvětluje evropské volby v 99 sekundách
Comments are closed.
US volby – všechny státy
05/11/2024
US volby – swing states
05/11/2024
US volby – poll of polls
05/11/2024
Absolventi: riziková skupina
Datová & kontextová žurnalistika
Datová & kontextová žurnalistika
Šance na trhu práce: Základní vs.
Datová & kontextová žurnalistika
Schopnost změnit obor nebo si práci
Datová & kontextová žurnalistika
Českým dětem hrozí chudoba výrazně víc

Výběr

Datová & kontextová žurnalistika
Revoluce ve volbách: Rafička ukáže výsledek už při prvních sečtených hlasech
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna v datech: Vládly nám děti a nikdo to neřešil
© Datová žurnalistika 2014-25