11/12/2011
Instagram
Twitter - follow us
Facebook
Datová & kontextová žurnalistika
  • Data
  • Kontext
  • Číslo dne
  • Přesah
  • Témata
    • Ekonomika
    • Kultura
    • Lidská práva
    • Média
    • Politika
    • Společnost
    • Sport
    • Školství
    • Vzdělání
    • Zdravotnictví
  • Speciály
    • Lidé v pohybu
    • Mediální gramotnost
    • Sociální bydlení
    • Sociální inkluze
    • Stárnutí populace
    • Svoboda médií
    • Volby
    • Ženy a muži
  • Redakce
    • Vlastní web
  • Seminář k diplomové práci IV.
  • Informační vědy
  • Informační politika a management
  • Diplomová práce
LATEST
  • 1. Informační vědy
  • 2. Design informačních služeb
  • 3. Literatura, knihovní procesy a trh
  • 4. Učící se společnost
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – všechny státy
Datová & kontextová žurnalistika
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – swing states
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – poll of polls
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – přehled
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna – poll of polls
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna volby – mandáty – model
Home > Home
210 views 3 min 0 Comment

Big Big Data

Redakce - 11/12/2011

Digitální data zaplavují planetu. Pomohou nám jí i lépe porozumět? Máte mentální problém s prefixy typu mega, giga či tera? Pusťte je z hlavy a zaměřte se na peta, exa, zetta. A nebraňte se ani yotta.

Počet dat prudce roste. V roce 2005 jich bylo 130 exabajtů (EB). V r. 2012 to bude 2 720 EB. A v r. 2015 kolem 7 910 EB. To představuje třikrát více bitů informací než je hvězd kolem nás.

A přitom ještě v r. 1986 byl celkový potenciál Země pro ukládání a přenosy dat 2,5 EB. To bylo méně než jeden disk CD-ROM o kapacitě 730 MB na obyvatele – přesně 539 MB na hlavu.

V r. 1993 to bylo už 15,8 exabajtů, tj. čtyři CD-ROM na osobu. A více než 54,5 exabajtů v roce 2000. To dělá zhruba dvanáct CD-ROM na osobu.

Jeden exabyte představuje miliardu gigabytů. Tedy přesně: 1 EB = 1 000 000 000 000 000 000 B = 1018 bajtů

Ceny paměťových médií klesají dramaticky dolů, přičemž kvalita vyhledávacích enginů jde nahoru. Není tedy žádný důvod bát se nějakých těch pár exabajtů dat navíc. Přes devadesát procent informací bude do budoucna tvořeno video – a dalším obrazovým obsahem.

Záplavě dat a informací (občas je používán výraz exaflood) budeme muset přizpůsobit i naše chování a podnikání.

Známý je příklad Rolls-Royce, který připravuje změnu, kdy přestane prodávat letecké motory a svým zákazníkům bude účtovat pouze jejich provoz a údržbu. Tedy Engine as a Service – něco na způsob Software as a Service.

Digitalizace všeho kolem nás – včetně nás samotných – přinese mnoho otázek kolem soukromí. Je však potřebné počítat s tím, že každý náš pohyb se pomalu stává součástí veřejných dat.

Je dobré, začít se na nadcházející dobu připravovat už dnes. Začněte u sebe a zveřejněte přístupy do svého privátního e-mailu nebo mobilního telefonu.

Zdroj: Captaview’s Blog

Štítky: Yeseter

PREVIOUS

A word cloud of A Christmas Carol by Charles Dickens 1843

NEXT

That while less familiar when careless alongside
Related Post
14/07/2014
Podíl sledovanosti televizních stanic v letech 1997 – 2013
20/02/2014
16 účtů na Twitteru, které vám pomohou zorientovat se v dění na Ukrajině
15/04/2014
Kouzlo vizualizace
24/02/2014
Zimní olympiády 1980 – 2014: prodělečné molochy
Comments are closed.
US volby – všechny státy
05/11/2024
US volby – swing states
05/11/2024
US volby – poll of polls
05/11/2024
Absolventi: riziková skupina
Datová & kontextová žurnalistika
Datová & kontextová žurnalistika
Šance na trhu práce: Základní vs.
Datová & kontextová žurnalistika
Schopnost změnit obor nebo si práci
Datová & kontextová žurnalistika
Českým dětem hrozí chudoba výrazně víc

Výběr

Datová & kontextová žurnalistika
Revoluce ve volbách: Rafička ukáže výsledek už při prvních sečtených hlasech
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna v datech: Vládly nám děti a nikdo to neřešil
© Datová žurnalistika 2014-25