25/04/2014
Instagram
Twitter - follow us
Facebook
Datová & kontextová žurnalistika
  • Data
  • Kontext
  • Číslo dne
  • Přesah
  • Témata
    • Ekonomika
    • Kultura
    • Lidská práva
    • Média
    • Politika
    • Společnost
    • Sport
    • Školství
    • Vzdělání
    • Zdravotnictví
  • Speciály
    • Lidé v pohybu
    • Mediální gramotnost
    • Sociální bydlení
    • Sociální inkluze
    • Stárnutí populace
    • Svoboda médií
    • Volby
    • Ženy a muži
  • Redakce
    • Vlastní web
LATEST
  • US volby – všechny státy
  • US volby – swing states
  • US volby – poll of polls
  • US volby – přehled
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – všechny státy
Datová & kontextová žurnalistika
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – swing states
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – poll of polls
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – přehled
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna – poll of polls
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna volby – mandáty – model
Home > Kontext Analýzy
257 views 4 min 0 Comment

Co se děje v politice II.

Kateřina Mahdalová - 25/04/2014

Hned na úvod velké zjištění: Zeleným a pirátům, kteří se v předčasných volbách nedostali do sněmovny, se u veřejnosti dlouhodobě vede lépe než mnohým parlamentním stranám. Zemanovce se nepodařilo vzkřísit ani po vánočním projevu prezidenta a stejně jako uskupení Jany Bobošíkové strana skončila v propadlišti dějin.

V minulém díle jsme vysvětlovali, co všechno se dá vyčíst z veřejného diskurzu, jak se měří objem komunikace, ladění příspěvků a jak se zkřížením těchto dvou parametrů dostáváme k indexu popularity. Ten jsme nyní zachytili po týdnech od začátku roku do dnešního data.

Jak už zaznělo v úvodu, nejperspektivněji se v tomto ohledu po celé čtyři sledované měsíce jeví  dvě malé neparlamentní strany, zelení a piráti. Veřejnost je vnímá velmi pozitivně, dokonce se jim i s handicapem daří udržet zájem, tedy nejen že u nich převažují pozitivní zmínky, ale navíc se o nich poměrně hlasitě mluví. Oním handicapem je míněna skutečnost, že se vytrácejí z médií právě proto, že z jejich řad v parlamentních volbách nevzešel jediný zákonodárce.

Zároveň jim veřejnost nepřímo vzkazuje, že je vnímá jako strany perspektivní.

Za zmínku rozhodně stojí propad komunistů a Hnutí Úsvit. Komunistům se u veřejnosti naposledy dařilo těsně po pádu Nečasovy vlády (viz minulá analýza za období září až prosinec 2013), Úsvit je vnímán dlouhodobě negativně, jeho obliba stoupá jen nahodile a víceméně kopíruje tzv. protiromské vlny.

V popředí zájmu veřejnosti je dlouhodobě hnutí ANO, jemuž škodí působení lídra Andreje Babiše na mediálním trhu a také jeho komunistická minulost. Ta je dílem omlouvána s tím, že události už jsou staršího data, velká část diskutujících ale Babiše ztotožňuje s agentem Burešem (jeho krycí jméno ve spisu StB).

Vysoko v žebříčku popularity se drží také ODS s tím, jak stále doznívají aféry, s nimiž je spojována. S ubíhajícím časem pozvolna odeznívá silně negativní vnímání této strany, přibývají naopak diskusní příspěvky, které stranu hájí. V celkovém kontextu však je strana vnímána jako nedůvěryhodná a nevolitelná. O tom si povíme v lingvistické analýze v jednom z příštích dílů.

TOP 09 dlouhodobě těží z obrovské popularity Karla Schwarzenberga a naopak ji dolů strhávají osobnosti jako Jaromír Drábek a zejména Miroslav Kalousek.

Rozbor významných osobností jednotlivých stran, které mají velký vliv na celkové vnímání nejen politických subjektů samotných, ale i celé politiky a politické kultury, provedeme hned dalším dílu. Blíží se totiž volby do Evropského parlamentu, v nichž se voliči silněji zaměřují na samotné kandidáty než na stranu, za niž se o post europoslance ucházejí. Dobrou ukázkou je například takový Jan Zahradil z ODS.

Štítky: Andrej Babiš, Česká republika, datová žurnalistika, internetový monitoring, média, politika, sociální média, veřejný diskurz, volby

PREVIOUS

Co se děje v politice I.

NEXT

Cizinci v České republice: jejich počet stagnuje, přibývá Rusů
- Published posts: 260

Kateřina Mahdalová

Věnuje se datové a kontextové žurnalistice a svou profesi chápe jako službu veřejnosti. Autorka stovek vizualizací a analýz, založila web datovazurnalistika.cz, vedla datové projekty v ČTK, dlouhodobě spolupracuje s významnými světovými médii a agenturami (The Wall Street Journal, DPA a dalšími). Za svou práci byla nominována na Novinářskou cenu za roky 2014 a 2018: poprvé v kategorii Inovativní online žurnalistika, podruhé v kategorii Nejlepší analyticko-investigativní příspěvek. Za rok 2020 si v kategorii Inovativní online žurnalistika odnesla vítězství. Miluje data a jejich vizualizace, stále se učí a jen tak se nevzdává. Říká-li někdo, že venku svítí slunce, a druhý, že prší, novinář/ka nemá slepě citovat oba. Má otevřít okno a ověřit, co se skutečně děje.

Related Post
24/02/2014
Zimní olympiády 1980 – 2014: prodělečné molochy
03/03/2013
Zeman jako pokračování Klause. Toho se lidé bojí nejvíc
20/03/2024
Sněmovna v datech: Vládly nám děti a nikdo to neřešil
12/03/2013
Analýzy sociálních sítí
Comments are closed.
US volby – všechny státy
05/11/2024
US volby – swing states
05/11/2024
US volby – poll of polls
05/11/2024
Absolventi: riziková skupina
Datová & kontextová žurnalistika
Datová & kontextová žurnalistika
Šance na trhu práce: Základní vs.
Datová & kontextová žurnalistika
Schopnost změnit obor nebo si práci
Datová & kontextová žurnalistika
Českým dětem hrozí chudoba výrazně víc

Výběr

Datová & kontextová žurnalistika
Revoluce ve volbách: Rafička ukáže výsledek už při prvních sečtených hlasech
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna v datech: Vládly nám děti a nikdo to neřešil
© Datová žurnalistika 2014-25