Portfolio

Kateřina Mahdalová

Jsem datová novinářka. Vždycky mě bavily jazyky, ale také matematika a přírodní vědy. Nebudete tomu věřit, ale maturovala jsem na děčínském gymplu z češtiny a angličtiny, biologie a chemie.

Zajímá mě mediální gramotnost, data – jejich získávání, zpracování, vizualizace, interpretace, plus vzdělávání a technologie, které s tím vším dost souvisejí. A asi tak milion dalších věcí, o kterých se postupně rozepíšu.

Původně jsem z Děčína, ale dlouho jsem žila v Praze a nakonec jsem se usadila ve Vídni.

Studovala jsem na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy, na Kalifornské univerzitě v San Diegu a taky na Literární akademii Josefa Škvoreckého, odkud jsem vyjela v programu Erasmus na Bangor University v severním Walesu. A právě tady jsem před více než deseti lety objevila obor, který se jmenuje datová žurnalistika.

Můj studijní modul se jmenoval Creative Industry a já jsem poprvé „přičichla“ k tvorbě videa a také k datovým vizualizacím. Tou dobou začal vycházet v deníku The Guardian jejich slavný Data Blog a já věděla, že přesně tohle chci dělat.

Věnuju se datové a kontextové žurnalistice a svou profesi chápu jako službu veřejnosti.

Vytvořila jsem stovky vizualizací a analýz, založila jsem web datovazurnalistika.cz (na kterém zveřejňuji i toto portfolio), vedla jsem datové projekty v ČTK a dlouhodobě spolupracuje s významnými světovými médii a agenturami (The Wall Street Journal, DPA a dalšími).

Za svou práci jsem byla nominována na Novinářskou cenu za roky 2014 a 2018: poprvé v kategorii Inovativní online žurnalistika, podruhé v kategorii Nejlepší analyticko-investigativní příspěvek. Za rok 2020 jsem si v kategorii Inovativní online žurnalistika odnesla vítězství.

Miluju data a jejich vizualizace, publikování informací v širším kontextu, stále se učím a jen tak se nevzdávám.

Hodně mi rezonuje tohle novinářské motto: Říká-li někdo, že venku svítí slunce, a druhý, že prší, novinář/ka nemá slepě citovat oba. Má otevřít okno a ověřit, co se skutečně děje.

Moje hlavní motivace ke studiu a další cíle:

∘ Zájem o oblast informačních technologií.

∘ Stát se zase aspoň na čas součástí akademického prostředí a podílet se např. na výzkumech a různých projektech.

∘ Setkání s novými lidmi, navázání nových kontaktů, snaha více vystoupit ze své generační „bubliny“.

∘ Osvojení si nových dovedností a získání nových znalostí v oblasti informačních technologií.

∘ Získání dalších technických a analytických dovedností.

Přehled studia

1. semestr

Seminář
k diplomové práci I.

ISKM04

Učící se společnost

ISKM06

Literatura, kultura
a humanitní vědy

ISKM07

Angličtina

pro informační studia a knihovnictví

ISKM09

Informační chování

ISKM10

VideoLab

Ateliér tvorby edukačních videí

ISKM66

Co říkají obrazy?

Čtení a tvorba vizuálních informací

ISKM71

Kurz rozvoje
digitálních kompetencí

KPI33

2. semestr

3. semestr

4. semestr

herna

4
1
a
7