Portfolio

Kateřina Mahdalová

Jsem datová novinářka. Vždycky mě bavily jazyky, ale také matematika a přírodní vědy. Nebudete tomu věřit, ale maturovala jsem na děčínském gymplu z češtiny, angličtiny, biologie a chemie.

Zajímá mě mediální gramotnost, data – jejich získávání, zpracování, vizualizace, interpretace, plus vzdělávání a technologie, které s tím vším dost souvisejí. A asi tak milion dalších věcí, o kterých se postupně rozepíšu.

Původně jsem z Děčína, ale dlouho jsem žila v Praze a nakonec jsem se usadila ve Vídni.

Studovala jsem na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy, na Kalifornské univerzitě v San Diegu a taky na Literární akademii Josefa Škvoreckého, odkud jsem vyjela v programu Erasmus na Bangor University v severním Walesu. A právě tady jsem před více než deseti lety objevila obor, který se jmenuje datová žurnalistika.

Můj studijní modul se jmenoval Creative Industry a díky němu jsem poprvé „přičichla“ k tvorbě videa a také k datovým vizualizacím. Tou dobou začal vycházet v deníku The Guardian jejich slavný Data Blog a já věděla, že přesně tohle chci dělat.

Věnuju se datové a kontextové žurnalistice a svou profesi chápu jako službu veřejnosti.

 

Vytvořila jsem stovky vizualizací a analýz, založila jsem web datovazurnalistika.cz (na kterém zveřejňuji i toto portfolio), vedla jsem datové projekty v ČTK a spolupracovala či nadále spolupracuji s významnými  českými, slovenskými i světovými médii a agenturami (SeznamZpravy.cz, Aktuality.sk, SME.sk, Deutsche Presse Agentur, Austria Presse Agentur a dalšími).

 

Za svou práci jsem byla nominována na Novinářskou cenu za roky 2014 a 2018: poprvé v kategorii Inovativní online žurnalistika, podruhé v kategorii Nejlepší analyticko-investigativní příspěvek. Za rok 2020 jsem si v kategorii Inovativní online žurnalistika odnesla vítězství. Další finálová nominace přišla za rok 2023, opět v kategorii Inovativní online žurnalistika, a v roce 2025 jsem znovu vyhrála! Tentokrát v tandemu s kolegou Michalem Škopem v kategorii Ekonomická žurnalistika.

 

Miluju data a jejich vizualizace, publikování informací v širším kontextu, stále se učím a jen tak se nevzdávám. Hodně mi rezonuje tohle novinářské motto: Tvrdí-li někdo, že venku prší, a tvrdí-li někdo jiný, že svítí slunce, novinář/ka nemá slepě citovat oba. Má otevřít okno a ověřit, co se skutečně děje.

Moje hlavní motivace ke studiu a další cíle:


Zájem o oblast informačních technologií, vizualizaci dat, design služeb, e-learning, programování, moji milovanou literaturu a mnoho dalšího.

Stát se zase aspoň na čas součástí akademického prostředí a podílet se např. na výzkumech a různých dalších univerzitních projektech.

Setkání s novými lidmi, navázání nových kontaktů, snaha více vystoupit ze své generační „bubliny“.

Osvojení si nových dovedností a získání nových znalostí v oblasti informačních technologií.

Získání dalších technických a analytických dovedností.

Studium na KISKu bylo jedno z nejlepších rozhodnutí mého života. Přihlásila jsem se s velkou chutí se učit – a odešla s ještě větší. Přišla jsem s jasnou motivací:
rozvíjet se v oblastech, které mě dlouhodobě zajímají – datové vizualizace, informační technologie, design služeb, digitální vzdělávání a také moje celoživotní láska k literatuře.

Už před nástupem na studium jsem se profesně usadila jako datová novinářka a analýzy dat a vizualizace se staly mým denním chlebem. O to víc pro mě bylo cenné vidět, kam se celý obor informačních studií posouvá, jaké nové směry se objevují a jaké myšlenky rezonují mezi studenty i vyučujícími. Studium mi pomohlo teoreticky ukotvit mnoho věcí, které jsem do té doby dělala spíš intuitivně nebo na základě zkušeností.

Obrovskou hodnotou pro mě bylo i studijní prostředí. Studovala jsem s lidmi, kteří byli často o deset i víc let mladší, a i když to pro mě občas znamenalo výstup z komfortní zóny, zpětně to vnímám jako jednu z největších výhod celého studia. Naučila jsem se nahlížet na věci z jiných perspektiv a nezůstávat jen ve své profesní nebo generační bublině.

Na KISKu jsem si vyzkoušela širokou paletu nových věcí. Jsem díky své profesi zvyklá neustále se dovzdělávat a zkoušet nové nástroje, technologie, poznatky… a nyní při studiu se tohle všechno dělo s pružností, která mi velice vyhovovala. KISK pro mě znamená propojení teorie a praxe v míře, která je podle mě v českém vysokém školství stále spíš – pozitivní – výjimkou než pravidlem.

Zvláštní kapitolu si ale zaslouží přístup k poskytování zpětné vazby, se kterým jsem se na KISKu setkala – a který mě nesmírně obohatil. Není trestem ani známkováním, ale skutečným nástrojem růstu a spolupráce. Naučila jsem se díky tomu nejen lépe přijímat, ale i dávat konstruktivní a podnětnou zpětnou vazbu – a to je dovednost, kterou využívám napříč vším, co dělám.

A ještě chci zmínit alespoň stručně tutoring. Vůbec jsem ho neznala a upřímně mě nadchl. Kvalitní provázení studiem velice oceňuji a považuji ho za svého druhu umění. Asi netřeba dodávat, jak moc to pomáhá v obdobích různých nejistot, pochybností, tápání nebo studijním přehlcení. Jsem moc ráda, že jsem získala tak dobrý vhled do této oblasti – z obou stran, jako studentka i jako začínající tutorka v rámci semináře.

Studium mi přineslo nové kontakty, otevřelo nové možnosti a dodalo mi odvahu dál tvořit, zkoumat a přemýšlet zdaleka nejen nad tím, jak dělat informace a data srozumitelnější a užitečnější. A za to jsem opravdu vděčná.

Přehled studia

1. semestr

Seminář
k diplomové práci I.

ISKM04
🟢

Učící se společnost

ISKM06
🟢

Literatura, kultura
a humanitní vědy

ISKM07
🟢

Angličtina

pro informační studia a knihovnictví

ISKM09
🟢

Informační chování

ISKM10
🟢

VideoLab

Ateliér tvorby edukačních videí

ISKM66
🟢

Co říkají obrazy?

Čtení a tvorba vizuálních informací

ISKM71
🟢

Kurz rozvoje
digitálních kompetencí

KPI33

2. semestr

Informační vědy

ISKM01
🟢

DISRI
Design informačních služeb...

ISKM02
🟢

Literatura,
knihovní procesy a trh

ISKM03
🟢

Seminář
k diplomové práci II.

ISKM08
🟢

Nástroje a metody
datové analytiky

ISKM55
🟢

Vizualizace dat

ISKM56

Online vzdělávání:
od designu k praxi

ISKM58
🟢

Praktikum online tutora

ISKB78

Python
pro neprogramátory

ISKM80

Propagace
na sociálních sítích

ISKM81

DigCompEdu:
Technologie ve vzdělávání

KPI55

3. semestr

Úvod do prompt engineeringu

DESB80

Obrazová sémiotika

DU2322

Digitální wellbeing

ISKB80

Seminář
k diplomové práci III.

ISKM13
🟢

Média
v informačním věku

ISKM38

Informační společnost

ISKM64

VideoLab

Ateliér tvorby edukačních videí

ISKM66
🟢

Vizualizační praktikum

ISKM83

Kreativní práce s informacemi

KPI22
🟢

Metody kritického myšlení

MKM11
🟢

Multimédia ve výuce

C7660
🟢

4. semestr

Informační politika
a management

ISKM05
🟢

Společnost, technologie a kulturní areál

ISKM11
🟢

Organizace znalostí

ISKM12
🟢

Seminář
k diplomové práci IV.

ISKM14
🟢

Diplomová práce

ISKM15
🟢

Státní závěrečná zkouška

ISKM16
🟢

herna

4
1
a
7