17/09/2024
Instagram
Twitter - follow us
Facebook
Datová & kontextová žurnalistika
  • Data
  • Kontext
  • Číslo dne
  • Přesah
  • Témata
    • Ekonomika
    • Kultura
    • Lidská práva
    • Média
    • Politika
    • Společnost
    • Sport
    • Školství
    • Vzdělání
    • Zdravotnictví
  • Speciály
    • Lidé v pohybu
    • Mediální gramotnost
    • Sociální bydlení
    • Sociální inkluze
    • Stárnutí populace
    • Svoboda médií
    • Volby
    • Ženy a muži
  • Redakce
    • Vlastní web
LATEST
  • US volby – všechny státy
  • US volby – swing states
  • US volby – poll of polls
  • US volby – přehled
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – všechny státy
Datová & kontextová žurnalistika
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – swing states
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – poll of polls
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – přehled
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna – poll of polls
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna volby – mandáty – model
Home > Rubriky Datová žurnalistika
290 views 7 min 0 Comment

Sněmovna volby – mandáty – model

Kateřina Mahdalová - 17/09/2024

Unikátní volební model: Kdo vyhraje sněmovní volby

Opět pro vás připravujeme unikátní volební model, ze kterého se pravidelně dozvídáte nejen to, kdo má nejblíže k vítězství v příštích sněmovních volbách, ale také vývoj jednotlivých modelů pro každou stranu či vládnoucí (nebo kandidující) koalici.

V dlouhodobém srovnání volebních modelů s přibývajícím časem od posledních sněmovních voleb lze snadno pozorovat, jak se vyvíjejí další šance politických stran. Data pravidelně aktualizujeme s každým novým průzkumem.
Graf je možné ovládat podle potřeby: filtrem si zvolíte buď stranu (koalici), nebo agenturu a nebo obojí. Kombinujte podle toho, co vás nejvíc zajímá.

Pozor, průzkumy zachycují nálady veřejnosti v době sběru dat, nikoliv v době zveřejnění průzkumu. Poslední samostatně zveřejněný model tedy nemusí nutně znamenat poslední zachycené nálady. Mimo jiné i proto sledujeme celkové trendy. Model (tzv. poll of polls) vychází z jednotlivých průzkumů agentur, které slouží jako základ pro detailní propočty celkového váženého průměru pro každou ze stran.

Nově od srpna 2024 zachycujeme „závod“ nikoli podle jednotlivých stran, ale podle podle koalic, které lze předpokládat také u sněmovních voleb 2025. Tato zobrazení mnohem výstižněji odrážejí skutečnost: ODS, TOP 09 a KDU-ČSL kandidují stále jako koalice Spolu a k hnutí Přísaha se připojili ještě Motoristé.

Vývoj v čase

Klíčový graf (níže) pro interpretace průzkumů zahrnuje vývoj všech modelů za všechny agentury od voleb 2021. Kliknutím na vybranou stranu v legendě grafu se zobrazí detail. Filtrovat lze i podle jednotlivých agentur.

Nově od srpna 2024 zachycujeme „závod“ nikoli podle jednotlivých stran, ale podle podle koalic, které lze předpokládat také u sněmovních voleb 2025. Tato zobrazení mnohem výstižněji odrážejí skutečnost: ODS, TOP 09 a KDU-ČSL kandidují stále jako koalice Spolu a k hnutí Přísaha se připojili ještě Motoristé.

S každým novým průzkumem probíhá nový přepočet váženého průměru podle metodologie Mandáty.cz. Ten se pak zohlední k době, kdy samotný průzkum probíhal, nikoli kdy ho daná agentura zveřejnila – zachycené nálady voličů totiž odpovídají době, kdy se průzkum konal, což může být i několik týdnů zpětně.

A protože názory voličů se v čase stále vyvíjejí, například průzkum zveřejněný v březnu má výrazně menší váhu než nejnovější průzkum publikovaný v červenci. To je důvod, proč je výsledný průměr v grafu vážený v čase.

Samotné výsledky jsou rozdělené podle jednotlivých stran, nikoli koalic. Důvodem je, že agentury kromě jedné se dotazují na volební preference právě pro jednotlivé strany.

Jak číst graf a jak mu rozumět

  • Po najetí myši se zobrazí detaily o průzkumu.
  • Linky znázorňují vážený průměr.
  • Kliknutím v menu se filtrují jednotlivé agentury.
  • Kliknutím na legendu se filtrují jednotlivé strany. Opětovným kliknutím se ukáže původní zobrazení se všemi stranami.
  • Proč je v prvním období v grafu uvedeno „volby + STEM“? Ve sněmovních volbách kandidovala koaliční uskupení ODS + TOP 09 + KDU-ČSL a Piráti + STAN. Z výsledků voleb logicky nebylo možné vyčíst, kterou konkrétní stranu voliči vybrali. Tomu napomohl detailní průzkum agentury STEM, který se respondentů dotazoval právě na jejich preference podle stran.

Datum průzkumu: Všechny agentury provádějí průzkumy v nějakém časovém rozpětí. Za datum průzkumu považujeme středové datum, kdy průzkum probíhal, nikoli datum jeho zveřejnění.

A protože názory voličů se v čase stále vyvíjejí, například průzkum zveřejněný v březnu má výrazně menší váhu než nejnovější průzkum publikovaný v červenci. To je důvod, proč je výsledný průměr v grafu vážený v čase.

Samotné výsledky jsou rozdělené podle jednotlivých stran, nikoli koalic. Důvodem je, že agentury kromě jedné se dotazují na volební preference právě pro jednotlivé strany.

Proč se průzkumy liší?

Volební model je nejbližší odhad, jak by dopadly volby v daném čase. Zahrnuje odpovědi respondentů, kteří se chystají volit. Ti jsou buď rozhodnutí pro konkrétní stranu či uskupení, nebo váhají mezi více možnostmi. Agentury se liší formou i způsobem dotazování, některé oslovují voliče osobně, jiné telefonicky nebo online.

Velkou váhu pro konečný výsledek voleb představují voliči, kteří v danou chvíli kolísají mezi více stranami a/nebo vůbec nejsou rozhodnutí volit. Například ještě měsíc před posledními volbami do Sněmovny jich byla více než polovina. Jejich (ne)aktivita pak ovlivňuje, jak moc se průzkumy od skutečných výsledků liší – často i výrazně. Strany, jimž se povede aktivizovat nerozhodnuté voliče a zejména nevoliče, si pak připisují lepší výsledek ve volbách.

Článek původně vyšel na webu Seznam Zprávy. Zde je jeho kopie publikovaná pro studijní účely.

PREVIOUS

ČR a obrana – průzkum 2024

NEXT

Sněmovna – poll of polls
- Published posts: 260

Kateřina Mahdalová

Věnuje se datové a kontextové žurnalistice a svou profesi chápe jako službu veřejnosti. Autorka stovek vizualizací a analýz, založila web datovazurnalistika.cz, vedla datové projekty v ČTK, dlouhodobě spolupracuje s významnými světovými médii a agenturami (The Wall Street Journal, DPA a dalšími). Za svou práci byla nominována na Novinářskou cenu za roky 2014 a 2018: poprvé v kategorii Inovativní online žurnalistika, podruhé v kategorii Nejlepší analyticko-investigativní příspěvek. Za rok 2020 si v kategorii Inovativní online žurnalistika odnesla vítězství. Miluje data a jejich vizualizace, stále se učí a jen tak se nevzdává. Říká-li někdo, že venku svítí slunce, a druhý, že prší, novinář/ka nemá slepě citovat oba. Má otevřít okno a ověřit, co se skutečně děje.

Related Post
06/02/2012
Social Media – A Handbook For Journalists
25/01/2011
Nenápadný půvab dat aneb Úvod do datové žurnalistiky (I.) – teorie
19/12/2013
MAPA: Vzniká vláda Moravanů a Sudet. Spokojená nebude Praha a sever Čech
11/09/2014
Zastoupení žen v Evropské komisi se nemění
Comments are closed.
US volby – všechny státy
05/11/2024
US volby – swing states
05/11/2024
US volby – poll of polls
05/11/2024
Absolventi: riziková skupina
Datová & kontextová žurnalistika
Datová & kontextová žurnalistika
Šance na trhu práce: Základní vs.
Datová & kontextová žurnalistika
Schopnost změnit obor nebo si práci
Datová & kontextová žurnalistika
Českým dětem hrozí chudoba výrazně víc

Výběr

Datová & kontextová žurnalistika
Revoluce ve volbách: Rafička ukáže výsledek už při prvních sečtených hlasech
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna v datech: Vládly nám děti a nikdo to neřešil
© Datová žurnalistika 2014-25