Zeman se bez veřejnoprávní televize neobejde

Zeman - ČTK

Navzdory podpoře tří televizí prezident Zeman pro své poslední poselství velkou pozornost diváků nezískal, podle všeho zejména kvůli vlastním „vrtochům“ a amatérismu jeho kanceláře. Jeho vánoční poselství měli možnost diváci zhlédnout koncem uplynulého roku potřetí. V roce 2013 si média všimla velkého propadu ve sledovanosti a otevřeně se psalo o Zemanově televizním vystoupení jako o propadáku – v porovnání s projevy jeho předchůdců. O Vánocích 2014 se prezidentovo poselství propadlo ještě níže a jeho poslední promluva k občanům v roce 2015 se ve sledovanosti jen mírně vyhoupla nad rok 2013, ačkoli ji vysílaly hned tři televize: ČT, Nova a Barrandov s tím, že Česká televize prezidentovi poskytla dva své vysílací kanály, ČT1 a ČT24.

V grafu jsme použili všechny údaje o sledovanosti novoročních projevů prezidentů republiky, která se elektronicky měří od roku 1998. Je v něm tedy zachyceno i šest projevů Václava Havla, které byly každoročně vysílané výlučně na kanálu ČT1. Havlův nástupce Václav Klaus vsadil kromě veřejnoprávního média i na komerční televize a sledovanost jeho projevů značně narostla. Téměř třímiliónový rekord z roku 2006, kdy prezidentský projev vysílala Česká televize a obě silné komerční televize, Nova a Prima, zůstává nepřekonán.

 

 

 

 

Vánoce 2013 – poselství předtáčí Česká televize

26. prosince 2013 Zemanovo poselství vysílal kanál ČT1 a televize Nova. Na prvním kanálu České televize projev zhlédlo 788 tisíc diváků starších 15 let, na Nově 478 tisíc. Dohromady tak vystoupení sledovalo 1 266 000 lidí, zatímco novoroční projev bývalého prezidenta Václava Klause sledovalo 1. ledna 2013 o 686 tisíc lidí více.

Nejčastěji se na téma propadu sledovanosti spekulovalo v tom smyslu, že prezident ve skutečnosti u veřejnosti nijak zvlášť oblíbený není a také že vánoční doba není pro projevy hlavy státu vhodná (ačkoli v řadě evropských zemích nejsou vánoční projevy hlav států nijak neobvyklé a v různých dobách je znávali i Češi a Slováci). Podle mluvčí ČT Alžběty Plívové zařadila Česká televize Zemanovo poselství na kanál ČT1 „vzhledem k tomu, že jej vysílala i komerční stanice a Český rozhlas a nedávalo by smysl zařadit jej ještě na ČT 24“.

Vánoce 2014 – poselství předtáčí Nova

Poselství vysílal kanál ČT24 a televize Nova. Sledovanost se propadla ještě hlouběji, na pouhých 799 tisíc diváků (285 tisíc diváků ČT24 a 514 tisíc diváků Nova). Na nejsledovanější kanál ČT1 se prezidentovo poselství vůbec nedostalo, namísto něj vysílala veřejnoprávní televize pohádku.

Neformálně se mluvilo o tom, že vedení ČT nechtělo riskovat potíže s vulgaritami, jimiž hlava státu pár měsíců před tím hýřila v rozhlasovém pořadu Hovory z Lán, případně že vedení ČT tímto způsobem prezidentovi naznačuje, že jeho vliv na veřejnoprávní médium je velmi limitovaný. Mluvčí ČT novinářům sdělila, že se jednalo ryze o provozní záležitost, jelikož prezidentská kancelář k výrobě pořadu namísto České televize oslovila Novu.

Vánoce 2015 – poselství natáčí Nova, ČT však chce Zemana zpět

Poselství vysílala ČT1, ČT24, Nova a TV Barrandov, nezabrala však ani tato podpora médií, ani avizovaná témata a celková sledovanost stoupla na 1 324 000 zhlédnutí, tedy jen o 58 tisíc víc než v roce 2013. Dlužno však uvést, že diváky Zemanovi zajistila nikoli komerční, ale právě veřejnoprávní televize, bez níž by vánoční poselství ve sledovanosti opět zcela propadlo.

Otázkou zůstává, proč Česká televize prezidenta tentokrát podpořila na obou svých kanálech. Její dřívější argumentace se opírala o to, že poselství vysílala i komerční televize a rozhlas, a proto jej ČT nezařadila na online kanál ČT24 (v r. 2013), a dále, že výrobu pořadu na přání prezidentské kanceláře zajišťovala Nova, proto poselství nevysílal kanál ČT1 (v r. 2014). Co se změnilo v roce 2015? Pořad i tentokrát vyráběla Nova a vysílala ho ona a nově také TV Barrandov a online deník Blesk. Důvodů, proč pořad zařadit jen na jeden kanál, tedy naopak přibylo.

„Česká televize byla loni , stejně jako v roce 2014, připravena vánoční poselství prezidenta natáčet i vysílat,“ vysvětlila dnes mluvčí ČT Alžběta Plívová webu Datová žurnalistika. „Kancelář prezidenta se však rozhodla oslovit s výrobou pořadu televizi Nova. V roce 2014 jsme tak vánoční projev odvysílali na zpravodajském kanále, ale z reakcí diváků bylo zřejmé, že očekávají přenosy významných okamžiků, jako jsou státnické události, na prvním programu, ČT1. Česká televize se tak rozhodla vyjít jim vstříc a zařadila loni pořad i na Jedničku. Pro rok 2016 opět Kanceláři prezidenta nabídneme, že Česká televize vánoční poselství vyrobí a odvysílá na kanálech, kde jej diváci očekávají. Bereme tuto záležitost jako službu divákovi ČT a sledovanost Vánočního poselství to dokazuje.“

U diváků Novy Zeman zcela propadá

Co vycházelo Václavu Klausovi, se Miloši Zemanovi nedaří. Stejně jako Klaus v letech 2007-12, i Zeman měl o Vánocích 2015 podporu dvou kanálů veřejnoprávní televize a dvou televizí komerčních (ČT1, ČT24, Novy a Barrandova). Sázka na diváky televize Nova, kdy Miloš Zeman svěřil této televizi i výrobu vánočního poselství, nevyšla ani v loňském roce, ani letos – propad ve sledovanosti na této televizi je největší v historii a diváci Novy o Zemana viditelně zájem nemají. Nutno dodat, že velký propad ve sledovanosti na Nově postihl i poslední novoroční projev Václava Klause 1. ledna 2013.

Prezidentův chaos: Mění se místa, časy i televize

Jak naznačujeme v úvodu, celkově mohou prezidentovi u diváků škodit i jeho „vrtochy“ spojené s jistou chaotičností. První dva projevy se předtáčely, poslední se vysílal v přímém přenosu. Mění se místa, odkud Zeman k občanům promlouvá (namísto Sloupové síně zámku v Lánech se naposledy natáčelo v Masarykově pracovně). Hrad navíc nedostatečně komunikuje s médii a leckdy není jisté, které televize (příp. kanály) budou projev vysílat. Může to budit dojem amatérismu, stejně jako když hned první Zemanův projev v roce 2013 a s ním spojenou zásadní změnu termínu z 1. ledna na 26. prosince ohlásila prezidentská kancelář dost pozdě a nepříjemně zaskočené televize, jichž se to dotýkalo, byly  nuceny na poslední chvíli měnit vánoční program. Na sklonku roku 2015 zase řada médií ve svých avízech neuváděla kompletní přehled kanálů, na nichž se měl projev vysílat. Vycházela totiž z tiskového sdělení => Hradu, kde nebyla uvedena ČT24, již mohli diváci sledovat online. Informace, že se projev bude vysílat i na kanálu ČT24, se tak dostala patrně jen k divákům => svatoštěpánských poledních zpráv.


Foto: ČTK/Michal Krumphanzl 

Sdílet:
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *