09/01/2014
Instagram
Twitter - follow us
Facebook
Datová & kontextová žurnalistika
  • Data
  • Kontext
  • Číslo dne
  • Přesah
  • Témata
    • Ekonomika
    • Kultura
    • Lidská práva
    • Média
    • Politika
    • Společnost
    • Sport
    • Školství
    • Vzdělání
    • Zdravotnictví
  • Speciály
    • Lidé v pohybu
    • Mediální gramotnost
    • Sociální bydlení
    • Sociální inkluze
    • Stárnutí populace
    • Svoboda médií
    • Volby
    • Ženy a muži
  • Redakce
    • Vlastní web
  • Seminář k diplomové práci IV.
  • Informační vědy
  • Informační politika a management
  • Diplomová práce
LATEST
  • 1. Informační vědy
  • 2. Design informačních služeb
  • 3. Literatura, knihovní procesy a trh
  • 4. Učící se společnost
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – všechny státy
Datová & kontextová žurnalistika
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – swing states
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – poll of polls
Datová & kontextová žurnalistika
US volby – přehled
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna – poll of polls
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna volby – mandáty – model
Home > Home
291 views 3 min 0 Comment

Jak by se měly ženy oblékat podle obyvatel muslimských zemí?

Redakce - 09/01/2014

Jedna z nejliberálnějších společností v regionu dává přednost konzervativnějším pokrývkám hlavy. (Následuje text v angličtině.)

How respondents in various countries said women should dress. (Pew Research Center)

Wearing some form of head covering in public is an important sign of Islamic identity in many Muslim-majority countries, but there is considerable variation in the extent to which women are expected (and sometimes mandated) to cover up.

A recent Pew report, based on a survey conducted by the University of Michigan’s Institute for Social Research from 2011 to 2013 in seven majority-Muslim nations, reveals just how widely opinions about female attire differ in the region.

The researchers asked the respondents in each country, “Which one of these women is dressed most appropriately for public places?” while showing them this panel:

In the full paper, the study’s authors explain that “style #1 is en vogue in Afghanistan; #2 is popular among both conservatives and fundamentalists in Saudi Arabia and other Persian Gulf Arab countries; #3 is the style vigorously promoted by Shi’i fundamentalism and conservatives in Iran, Iraq, and Lebanon; #4 and #5 are considered most appropriate by modern Muslim women in Iran and Turkey; and #6 is preferred by secular women in the region.”

The fourth style, a white hijab that fully covers the hair, ears, and neck, was the most popular across all of the nations on average, while a fully uncovered look (#6) was only embraced among the comparatively liberal Lebanese.

The authors also asked participants if women should be able to choose how they dress, and majorities in only two countries—Turkey and Tunisia—agreed.

A country’s economic development, it seems, had little correlation with preferences for a less-conservative veil. One of the richest countries of the lot, Saudi Arabia, also had the most people saying they preferred a black niqab that covers the entire face.

Instead, the authors found that dress preferences tracked most strongly with each country’s level of gender equality and social freedoms.

That makes Tunisia’s preference for a relatively conservative hijab particularly interesting, since Tunisians hold otherwise relatively liberal values: The country showed tepid support for an Islamic government, it had the most respondents who were supportive of a woman’s right to dress as she wishes, and it also had the largest percentage of people disagreeing with the idea that university education is more important for boys than for girls.

And while respondents in all of the countries rated their own country as more moral than the U.S., Tunisians were the most likely to say they’d want Americans as neighbors.

Mevs.org

At the very least, the survey shows that there’s more to wearing a veil than conservative Islamic values.

Zdroj: The Atlantic.com

Štítky: islám, náboženství, svět v souvislostech, svoboda vyznání

PREVIOUS

Vizualizace propojení na Facebooku

NEXT

Nejvíce fotografovaná místa na Zemi
Related Post
20/02/2014
16 účtů na Twitteru, které vám pomohou zorientovat se v dění na Ukrajině
01/04/2014
Reakce na příchod Amazonu do ČR jsou spíše negativní
28/12/2010
Nestrukturovaná data: Kolik jich je?
05/03/2014
BuzzFeed rozjíždí datovou žurnalistiku
Leave a Reply

Odpověď na komentář zrušíte zde.

US volby – všechny státy
05/11/2024
US volby – swing states
05/11/2024
US volby – poll of polls
05/11/2024
Absolventi: riziková skupina
Datová & kontextová žurnalistika
Datová & kontextová žurnalistika
Šance na trhu práce: Základní vs.
Datová & kontextová žurnalistika
Schopnost změnit obor nebo si práci
Datová & kontextová žurnalistika
Českým dětem hrozí chudoba výrazně víc

Výběr

Datová & kontextová žurnalistika
Revoluce ve volbách: Rafička ukáže výsledek už při prvních sečtených hlasech
Datová & kontextová žurnalistika
Sněmovna v datech: Vládly nám děti a nikdo to neřešil
© Datová žurnalistika 2014-25