Vizuální smog, termín odvozený z anglického slova „smog“ (kouř a mlha) a latinského „visual“ (vizuální), je fenomén, který se v posledních dekádách stává stále více zřetelným nejčastěji v městských veřejných prostorech po celém světě. K dalším prostorům přirozeně řadíme i ten mimo města, například různá turistická letoviska, lyžařská střediska, oblasti hraničních přechodů, kde se vizuální smog projevuje stejně jako ve městech.
Vizuální smog lze popsat jako zamoření veřejného prostoru agresivní a málo regulovanou (nebo nijak neregulovanou) reklamou, která narušuje estetický vzhled okolí a zasahuje do vizuálního vnímání jednotlivce. Coby součást veřejného jsou pozorovatelé nuceni vizuální smog spatřit a nemají možnost se mu pohledem vyhnout.
V širším kontextu zahrnuje vizuální smog vše, co negativně ovlivňuje vizuální vnímání člověka ve veřejném prostoru, jako jsou odpadky nebo rovnou skládky odpadků, příliš výrazné barvy fasád domů, nadzemní elektrická vedení, stožáry, konstrukce, přemíra a/nebo duplicita dopravního značení nebo také zábradlí, ale i billboardy, antény, elektrické dráty, mohou to být také různé budovy i automobily. V blízké budoucnosti se vizuální smog bude také týkat dronů, jež budou dle současných predikcí „nedílnou součástí dopravního systému a přispějí k efektivní a ekologické přepravě nákladu i osob“.[1] V souvislosti s novou městskou výstavbou se vizuální smog projevuje kupříkladu tak, že se navrhne „nějaká architektonicky působivá stavba, ale pak se znehodnotí změtí různých cedulí, nevkusných polepů nebo agresivních světelných reklam“.[2]
V souvislosti s vizuálním smogem se objevuje i pojem „světelný smog“ či „světelné znečištění“, který se vztahuje k nadměrnému osvětlení veřejných prostorů, často způsobeného reklamními plochami a LED obrazovkami.
Odborná esej k předmětu Design informačních služeb
Kromě zjevných estetických problémů má vizuální smog také praktické důsledky. Odborníci upozorňují na jeho negativní vliv na pozornost řidičů na silnicích a dálnicích[3], což může zvyšovat riziko dopravních nehod. Navíc, přehlcení reklamními sděleními vede ke ztrátě identity veřejných prostorů, degraduje architekturu a snižuje zájem o veřejný prostor. Lze tvrdit, že vizuální smog přispívá k uniformitě a ztrátě unikátnosti městských a veřejných prostorů.
Vizuální smog jinými slovy přispívá k celkovému vizuálnímu přetížení, které může negativně ovlivňovat nejen estetické vnímání prostoru, ale i psychický a fyzický stav jedinců v něm žijících. Vizuální smog má tedy mnohem širší dopady, než by se mohlo zdát na první pohled.
Citlivost k veřejnému prostoru se liší od člověka k člověku, ale jeho kvalita významně ovlivňuje formování hodnot jednotlivce již od raného dětství. V současných městech se pozornost čím dál více soustředí na reklamní plochy, které převládají v městských výhledech, čímž se omezují pohledy na architekturu a přírodu, jež jsou klíčovými a trvalými hodnotami městského prostředí. Obsah většiny venkovních reklam vychází z principu vzbuzování pocitu nedostatku, který má být uspokojen nákupem nebo jiným způsobem. Reklamy tak často podněcují touhu po nejnovějším mobilním telefonu, dovolené v exotických destinacích nebo moderních hračkách. „Jde o podstatu reklamy, která není špatně sama o sobě“,[4] problém ale je, že v městských prostředích zabírá přehnaně velkou část fyzického prostoru na úkor ostatních prvků, a navíc lidé nemají možnost volby, zda ji chtějí vidět či ne.
Stále nové generace pak vyrůstají v městském prostředí, kde se cenné architektonické prvky často zakrývají levnými plastovými materiály, což se stává běžně akceptovaným jevem. V důsledku toho je bohaté kulturní a historické dědictví měst zastíněno a nedostatečně oceněno, což vede k tomu, že jeho přítomnost ve veřejném prostoru je stále méně patrná.
Ve snaze o regulaci vizuálního smogu existují různé přístupy, od zákazů a omezení určitých typů reklam až po výchovné a preventivní programy. Důležitá je také „role samosprávy“[5] a lokálních komunit v oblasti vytváření předpisů a standardů, které by měly zajistit ochranu vizuální kvality veřejného prostoru. V tomto kontextu se diskutuje o potřebě nových pravidel a regulací, které by reflektovaly měnící se podmínky a potřeby moderních urbanistických prostředí.
V rámci neziskového projektu věnovanému tématice vizuálního smogu[6] se jeho autorky Veronika Rút Fullerová, Adéla Š. a Michaela K. zaměřují i na příklady dobré praxe. Z jejich ukázek z řady evropských měst citujeme[7]:
„Interiéru dominuje obří křišťálový lustr, který je na ulici tak dobře vidět skrz skleněné výkladce, že není potřeba žádné další značení.“
„Hlavní část označení tvoří velké „W“ z logotypu umístěné jako 3D objekt ve výloze. Tím vytváří výrazný orientační prvek, ale nesklouzává k agresivitě a stupiditě. Další část orientačního značení jsou menší kolmé výstrče na fasádě ve stejné barvě.“
Kilian, T., Granberg, T. Quantifying Visual Pollution from Urban Air Mobility. Drones 7, no. 6: 396. Online. 2023.. Dostupné z: https://doi.org/10.3390/drones7060396. [cit. 2024-01-05]
Hřib, Z. Facebook online. 2023. Dostupné z:
https://www.facebook.com/zdenek.hrib.doprava/posts/854105646079570. [cit. 2024-01-14]
Informační přetížení řidiče. Observatoř bezpečnosti silničního provozu. Online. 2007. Dostupné z: https://www.czrso.cz/front/post/clankylist [cit. 2024-01-05]
Fullerová, V. Vizuální smog. Online. 2023. Dostupné z: https://vizualnismog.info/ [cit. 2024-01-05]
Wikimedia. Vizuální smog. Online. 2023. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Vizu%C3%A1ln%C3%AD_smog [cit. 2024-01-05]
Fullerová, V. Vizuální smog. Online. 2023. Dostupné z: https://vizualnismog.info/project/drobnost-jako-nezapomenutelny-zazitek/ [cit. 2024-01-05]
[1] Kilian, T., Granberg, T. Quantifying Visual Pollution from Urban Air Mobility. Drones 7, no. 6: 396. Online. 2023.. Dostupné z: https://doi.org/10.3390/drones7060396. [cit. 2024-01-05]
[2] Zdeněk Hřib. Online. 2023. Dostupné z:
https://www.facebook.com/zdenek.hrib.doprava/posts/854105646079570. [cit. 2024-01-14]
[3] Informační přetížení řidiče. Observatoř bezpečnosti silničního provozu. Online. 2007. Dostupné z: https://www.czrso.cz/front/post/clankylist [cit. 2024-01-05]
[4] Fullerová, V. Vizuální smog. Online. 2023. Dostupné z: https://vizualnismog.info/ [cit. 2024-01-05]
[5] Wikimedia. Vizuální smog. Online. 2023. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Vizu%C3%A1ln%C3%AD_smog [cit. 2024-01-05]
[6] Fullerová, V. Vizuální smog. Online. 2023. Dostupné z: https://vizualnismog.info/project/drobnost-jako-nezapomenutelny-zazitek/ [cit. 2024-01-05]
[7] Fullerová, V. Vizuální smog. Online. 2023. Dostupné z: https://vizualnismog.info/dobre-priklady/ [cit. 2024-01-05]