Plakát (poster)

Pro ukázku plakátu jsem nakonec sáhla k tomu, s čím doposud pracuji. Důvod je jednoduchý – nic lepšího nemám a jen tak nevytvořím. Ráda bych, ale není kdy.

 

Praxe v médiích totiž v případě datové žurnalistiky vypadá následovně: 

 

Když máte kliku, na téma máte víc času než týden. Ten vám redakce dá, když představíte dobré téma, ke kterému ovšem nejsou žádná data.

 

Když se zadaří a data se podaří získat, sehnat, stáhnout, scrapovat apod., čas na analýzu se dramaticky zkrátí. Obvykle jsou to jednotky dnů, kdy se musí vymyslet způsob, jak se data budou vizualizovat.

 

No a to je někdy boj. V lepším případě už mám hotovou šablonu, kterou jsem použila na obdobný typ dat už dříve a do které „naliju“ nová data. V horším případě musím komplet vymyslet, jak data co nejlépe zobrazit. Pak musím napsat průvodní text – tak aby (leckdy velmi složitému) tématu rozuměla široká veřejnost.

 

Odevzdat editorům či vedoucím vydání, ideálně dodržet deadline.

 

Jenže ještě není vyhráno. Proč? Protože sociální sítě. Slouží jako účinný nástroj pro propagaci rozličných témat a informování veřejnosti. Jenže to není snadné.

 

Třeba Facebook aktuálně blokuje načítání průvodních obrázků k článkům, čímž postům bez doprovodného obrázku snižuje dosah – to je ale jiná kapitola.

 

 

Na většině plakátů jsme uvedeni jako autoři dva: já a můj kolega Michal Škop. Důvodem je, že nejčastěji pracujeme v tandemu a vzájemně se doplňujeme.

 

Michal na rozdíl ode mě umí programovat, já jen občas trochu kóduji, nejčastěji různé vizuální styly, ale také to, co se zobrazí v interaktivní verzi mapy nebo grafu, když na něj kliknete myší nebo poťukáte prstem na mobilu.

 

Obvykle vyskočí tzv. tooltip s detailnějšími informacemi, někdy je to rovnou okno. Do něj pak dostávám různé typy informací, tabulky, někdy i doplňující grafy.

 

Takže třeba kliknete na nějakou obec v mapě, abyste zjistili, jak vysoká je třeba daň z nemovitosti právě u vás – a já „zařídím“, že se vám ukáže graf s vývojem v čase právě za tuto obec.

 

Aby se to všechno ale dostalo k co nejvíce lidem, potřebuji co? No plakát na sociální sítě.

 

Ten, co vidíte vpravo od tohoto textu, neměl zrovna největší návštěvnost, ale způsobil poprask.

 

Ukázalo se totiž, že Česká televize ani Český rozhlas nemají úplná a přesná data o svých zahraničních zpravodajích, které jsem v analýze zpracovávala rovněž.

 

Hodně se to tematizovalo na sociálních sítích a skončilo to u toho, že se mě zastal pak šéfredaktor z média, pro které provádím analýzy nejčastěji (Seznam Zprávy).

 

Téma přebral ještě web MediaGuru a analýza se měla objevit i v pořadu Newsroom ČR 24. Jenže kvůli poprasku na sítích z toho redakce vycouvala. Důvod mi sdělen nebyl – můj osobní tip je, že nechtěli „zabrušovat“ do něčeho, v čem samotná Česká televize udělala chybu.

 

První plakát níže poutá na téma, které jsem zpracovávala loni v červnu. Začátkem července se totiž slaví dva státní svátky (viz plakáty) a my jsme se s kolegou Michalem podívali na to, jak se jména Mistra Jana Husa a slovanských věrozvěstů projevují v názvech ulic. Vidíte ten rozdíl mezi mnohem více katolickým Slovenskem a „Husovou“ Českou republikou?

 

 

Druhý plakát vznikl v květnu v době, kdy jsme publikovali analýzu názvů ulic podle data osvobození Československa za druhé světové války. Z těchto názvů lze krásně vyčíst, jak se postupně Československo osvobozovalo od nacismu a zároveň které armády se na tomto osvobození výrazně podílely.

 

 

Všimněte si amerických vlaječek na západě Čech a rumunských na Vysočině a na Moravě. Polsko nás zase pomáhalo osvobozovat – logicky – od severu.

Na závěr ještě přidávám žertík, který jsem vytvořila v Canvě za pomocí umělé inteligence.

 

Hodně obrázků vytvořených s pomocí AI je pro mé účely nepoužitelných, potřebuji skutečně víc plakát než ilustrační obrázek.

 

Umělá inteligence – aspoň tedy tak, jak ji zatím umím používat  při vizualizacích já osobně – totiž z textu dělá nesrozumitelné a rozmazané nápisy. O realističtější obrázky jsem se pokusila zatím jen několikrát, ale působí příliš „uměle“, postavy mají například více prstů apod.

 

Ještě je co zlepšovat, já vím.

 

Přesto tu tenhle obrázek nechám – vznikl totiž jako ilustrace k textu o personalizaci ve vzdělávání, individualizaci ve výuce, portfoliích apod. a zároveň v době, kdy jsem vymýšlela podobu svého studentského portfolia. No a přišel mi vtipný.

 

Je to totiž v podstatě také plakát. Plakát, který zachycuje moji průběžnou tvorbu, je ironický a vcelku dobře vystihuje můj smysl pro humor. Jak bych ho popsala? Ráda dělám vtipy, ovšem někdy se jim směju jen já sama :-) A teď můžu jen doufat, že tenhle obrázek není ten případ.

1 Comment
    Anna Puchovská

    Milá Kateřino, ako sme si už povedali na kolokviu, v tomto úkole si sa odklonila od pôvodného zadania, ktorého cieľom bolo vyskúšať si proces tvorby plagátu – od jeho prípravnej fázy, moodboardu, kde si zbieraš vizuálne prvky, koncepty a inšpiráciu, až po záverečné dielo hodné publikácie vo forme plagátu. Túto tvoju cestu teda hodnotiť nemôžem, ale ako sme sa spoločne dohodli, rada ti dám spätnú väzbu na plagáty, ktoré tvoríš v rámci svojej profesie. :)

    Predpokladám, že cieľom týchto plagátov je vždy zrozumiteľne a pútavo odprezentovať čitateľom, čo ste v článku na základe dát s kolegom zistili. Najlepšou cestou, ktorú v tomto smere môžete zvoliť je urobiť váš vizuál tak priamočiary, ako message, ktorú chcete predať. :) Mojím všeobecným odporúčaním je dávať toho na plagáty menej. Dobre to máte zvládnuté v grafike o pomere žien a mužov vo vedení českých médií – 2 farby, 2 ikonky, niekoľko veľmi stručných a jasných textov – výborné! Presne viem, čo mi chcete povedať a intuitívne to hneď pochopím aj vďaka priamočiaremu vizuálu bez akéhokoľvek „šumu“. Čo naopak na tejto grafike funguje menej, je jej kompozícia a orientácia písma – vo všeobecnosti neodporúčam pracovať s naklonením písma, väčšinou to sťažuje čitateľnosť, je ťažšie porozumieť, k čomu písmo patrí a tiež vám to môže „rozbiť“ kompozíciu, ako v tomto prípade. Ak by ste chceli grafiku ešte o kúsok vyladiť, odporúčam vám zapnúť si v grafickom nástroji mriežku/pomocné čiary a zrovnať texty a ikonky podľa nej. So symetrickou kompozíciou to bude fungovať lepšie a prehľadnejšie. Tiež odporúčam dať nadpisu „dýchať“ – odspodu aj sprava – „tlačia“ sa na neho ďalšie texty a to zbytočne pôsobí skľučujúco a neprehľadne.

    Čo sa týka medzier a „utlačených“ nadpisov, objavuje sa to hneď v niekoľkých grafikách. Napríklad grafiky k užívaniu drog sú skvelé, ale nadpisy sú príliš natlačené k okraju plagátu. Taktiež by som odporúčala dať z nich preč obrázky chemických zlúčenín – je to čisto dekoratívny prvok, ktorý čitateľovi veľa nepovie, je to „šum“. Zato ale umocňuje „utlačenosť“ nadpisov a istú preplnenosť – keď oblasť nadpisu „prevdzušníte“, designu to pomôže. Pri týchto grafikách by som sa ešte zamerala na farbu – pozor, niektoré farby vám spolu príliš neladia a taktiež nemajú dobrý kontrast, čo sťažuje ich čitateľnosť (napr. pervitín). S tým vám pomôže napr. Adobe Color Wheel – tam si môžete nájsť farebné kombinácie, ktoré budú vzájomne vyvážené a taktiež si skontrolovať, či je ich kontrast dostatočný v prípade, že ich použijete v kombinácii farebné písmo a farebné pozadie (https://color.adobe.com/create/color-contrast-analyzer). Celkovo odporúčam pracovať s farebnými nadpismi veľmi opatrne – v prípade zlého kontrastu si totižto celkom zavaríte, vaše nadpisy budú nečitateľné, a to nechcete. Farbu považujem za vhodnejšie použiť v pozadí, na ikonky, zvýraznenia atď. Písma môžu byť pokojne neutrálne – odtiene čiernej a bielej – nemusíte sa báť, nuda to nebude! :)

    Odporúčaní a postrehov by sa dalo určite nájsť ešte viac, v prípade, že by ťa zaujímalo niečo konkrétne, prosím dopýtaj sa a rada poradím. :) Verím, že sa ti niekedy podarí nájsť si čas a vyskúšať si aj prácu od moodboardu smerom k plagátu – verím, že by to pre teba mohlo byť zaujímavé cvičenie k nájdeniu jednotného vizuálneho štýlu tvojich grafík, ktorý by ti veľmi uľahčil každodennú prácu. Vytvoriť si svoju vlastnú šablónu a štýl (farby, písma, tvary ikoniek apod.) by mohlo pomôcť uľaviť ti v časoch tlaku deadlinov – už by si presne vedela, čo budeš používať za vizuálne prvky a „len“ ich doplnila aktuálnym obsahom. Budem ti teda držať palce, aby si si na takúto prípravnú kontextuálnu prácu mohla nájsť čas (v prípade, že ti to tiež príde ako dobrý nápad :)) a držím ti palce s ďalšími grafikami!

Leave a Reply

Seminář
k diplomové práci I.

ISKM04

Učící se společnost

ISKM06

Literatura, kultura
a humanitní vědy

ISKM07

Angličtina

pro informační studia a knihovnictví

ISKM09

Informační chování

ISKM10

VideoLab

Ateliér tvorby edukačních videí

ISKM66

Co říkají obrazy?

Čtení a tvorba vizuálních informací

ISKM71

Kurz rozvoje
digitálních kompetencí

KPI33