Kreativní psaní - tři metody

Úkol

Vyzkoušejte si tři metody tvůrčího psaní:

 

  • Vybrat si můžete buď z našeho kurzu (psaní v rytmu, blog, fotografický deník, deník, automatické psaní) nebo se podívejte na internet nebo do jiného zdroje.
  • Do úkolu vložte tři ukázky (odkazy na web nebo nakopírovaný text, scen cvičení,…) vašeho tvůrčího počínání.
  • Zkuste krátce napsat, která z metod se Vám nejvíce osvědčila a proč.

č. 1 – blog

Padni, nebo nehraju

 

Je mi asi tak osm, ženu se ze stráně v houfu kluků a holek, v ruce svírám půlmetrový kus dřeva. Samopal. Jsem Němec, což je špatný, protože brzo padnu. Kamarádka Janička je Rusák, taky padne, ale až po mně. O  Amíka se pravidelně všichni rveme jak koně, ten totiž nepadne nikdy. „Padni, nebo nehraju,“ řve na běžící Janičku Dan, který ji právě zastřelil. Zbytek kluků se rozchechtá a my holky s nimi. Víme, že kluci mají pindíka a že si nemusí sedat na bobek, když se chtějí vyčůrat. Je s nimi sranda, máme je moc rády. Až po letech se dozvídáme, s jakými zvláštními tvory jsme si to hrávaly.

 

Líbili se mi kluci a svou přízeň jsem jim dávala najevo stejně jako oni mně: buď jsem je předhonila na kole, nebo je strčila do kopřiv. Fungovalo to oboustranně – než se do toho začali montovat dospělí. Náležitě poučili chlapce („Jak se můžeš nechat předhonit na kole holkou, blbečku?“) i mě. Prý se nehodí s chlapci takto soupeřit, a dokonce je porážet. Chlapci a muži jsou totiž velmi zvláštní bytosti, o nichž jsem se postupem času dozvídala zhruba toto:

 

  • nebrečí
  • rádi šéfují v práci i doma, nejde jim to, ale nevědí o tom
  • potají, rafinovaně za ně šéfují ženy – avšak toto tajemství se jim, mužům, za žádnou cenu nesmí prozradit
  • neumí dělat víc věcí najednou
  • nevydrží skoro žádnou bolest
  • když nedostanou teplou večeři, jsou podráždění
  • za všechny samozřejmosti je třeba je chválit
  • je třeba je poslouchat, nehádat se s nimi
  • na rozdíl od žen jsou ochotni věnovat více času náročnému povolání
  • netáhne je to z práce domů
  • jsou jako stvořeni pro politiku
  • jsou talentovanější v matematice, fyzice, informatice
  • jsou tupí na jazyky
  • více se zajímají o vědu, vědecké poznatky
  • je nutné je podporovat v pracovním postupu a sebevzdělávání
  • častěji bývají povýšeni
  • vydělávají víc peněz
  • jednou mě nějaký muž bude živit
  • když budu mít štěstí a vezmu si někoho šikovného, budu jezdit i na zahraniční dovolenou
  • když se k němu budu chovat hezky, pomůže mi doma uklidit
  • nejspíš mu časem naroste pivní břicho
  • když si neudržím tajli, odejde za jinou
  • až zestárnu, chytí druhou mízu a odejde za mladší
  • když neodejde, budeme hrát Padni, nebo nehraju – on na gauči, já s rukama ve dřezu

 

Kdo a kdy udělal z mužů polosvéprávné automaty na peníze a příležitostné pomocníky v domácnosti, které je třeba držet co nejdál od každodenní otročiny svých manželek, partnerek, matek? Kdo jim přisoudil roli chudáčků, za jejichž zády si z nich ženy utahují se svými kamarádkami pro jejich údajnou neschopnost přijmout fakt, že i žena může ovládat auto, matematiku nebo logickou argumentaci?

 

Ostatně ani já se o žádnou roli neprosila. Je přece jedno, kdo vydělá víc peněz (proč v tom vůbec soutěžit?), hlavně že je na nájem. Je jedno, kdo zatluče hřebík. Ten, kdo má zrovna čas, ne? Průšvih je, když jeden na druhém parazituje. Když jeden nepustí druhého ke slovu. K dobré práci. K adekvátnímu platu.

 

* * *

 

Pozoruju v parku hrající si děti a poslouchám hovory kolem sebe…

 

„Na chlapa dobrý,“ chválí sousedka svého muže za to, že vyluxoval. „Čekala jsem, že se na to vykašle jako vždycky, a jen mi vyčte, že mám doma bordel. Zajímavý je, že když uklidím, najednou nemám bordel, ale MÁME uklizeno.“

 

„Nic nebylo! Není divnej?“ ptá se jiná žena své kamarádky, zklamaná z toho, že si vzala krátkou sukni a že se na ni kluk, se kterým šla na rande, rovnou nevrhl.

 

Děti ve smíšené partě čutají do míče, padají na zem, chechtají se. Sofinka potom dává Matějovi gól. Tipuju, že jeden z posledních, brzy jí totiž někdo vysvětlí, že se to pro holku nehodí.

č. 2 – automatické psaní

UELKCHAM

 

gupif pugif

pugif pugif

pugif figup pugif

gif gif gif gif

 

puf puf puf puf

uf uf uf

fgu fgu fgu

 

ga gé ga gé ga

cha cha cha chachacha

af af af af af

haf!

 

frá frá frá

rá rá rá rá

ra ra ra

rakete

 

rakete bé

rakete bé bé

rakete bé bé

rakete bé bé

 

rakete bé bé

rakete bé bé

rakete bé bé

rakete bé 

 

cé cé cé cé cé

 

DÉ!!!

 

dé dé dé dé

kde?

kde? kde? kde?

da da da da dadadada

 

dort

 

hýr hýr

hý hu hý hu hý hu

hu hu hu

hulil-li si?

colorsmoke.jpg

 

é né é né é né né nenene

uáj uáj uáj

uáj?

č. 3 – deníkový záznam (formou dialogu)

V penzionu Vltava

 

K: Hej, mistře! Nespíš? Před chvílí se mi stala moc divná věc.

D: Vstaň, mistře! Nějaký drámo?K: Ve Vodičkový nastoupila do noční tramvaje za pomoci čtyř chlapů paní na vozíku. Byla bez doprovodu a vystupovala ve stejný stanici jako já. Už z Těšnova se sichrovala, jestli jí někdo pomůže ven, ale nikdo se k tomu neměl, tak jsem oslovila chlapa přes uličku, a ten pak přemluvil další dva. Pomohli jsme jí vystoupit a chlapi odešli. Ptám se tý paní, kam jede, a ona že prý v Dělnický hledá číslo 34 nebo 35, že prý neví přesně. Vyrazily jsme. Byla hrozně hubená, vlasy na krátko, víc než pětačtyřicet jsem jí nehádala. Ale třeba mě zmátla její rtuťovitost. Pořád dokola mě upozorňovala, že má hrozný proleženiny a že když třeba jen zlehka do něčeho narazím kolem toho vozíku, omdlí bolestí…

 

K: kolem = substantivum, nikoli prepozice; píšu jak tatar

 

D: Aha. Jo.

 

K: … pokračuju…

 

D: Směle do toho.

 

K: A taky – na tomhle notebooku se píše hrozně blbě, ještě jsem si nepřivykla.

 

D: To nepiš! Piš k věci!

 

K: Na vozíku se úplně ztrácela, přesto jel ztuha. Nějakej starší model asi. Ptala jsem se jí, jestli jí ty proleženiny někdo léčí, a ona že prý ne, protože toho hodně ví na komunisty. Říkala, že na vozíku skončila proto, že ji snad postřelil nějakej estébák (to jsem v tom nezvykle rychlým toku řeči nezachytila).

 

D: Ajajaj.

 

K: A pak říkala, že navštívila nějakýho doktora nebo léčitele (to jsem taky nezachytila), který ji měl už dvakrát ujistit, že se uzdraví. Pak mluvila o tom, že nikoho nemá, že trpí hroznými bolestmi a že se jí bojí i Paroubek, protože TAM (netuším kde) byl a radši před ní utekl. A ještě se ji pokusili (nevím kdy a kdo) zbavit svéprávnosti, ale ona že je hrozně silná… Dojely jsme k číslu 34 a ukázalo se, že hledáme číslo 35, které bylo přes ulici. Vrátila jsem se s ní na přechod…

 

D: A finále…

 

K: Počkej, to nebylo jen tak! Nikde žádný bezbariérový sjezd; víš, jak je těžký sjíždět z vysokýho obrubníku s představou, že ti člověk na vozíku omdlí? Na silnici jsou kočičí hlavy, na chodníku chvíli dlažba, chvíli vymletej asfalt. Peklo. Na přechodu si paní vymínila, že pojedeme pozadu, páč to míň drncá. Ve strachu, abych jí fakt třeba neublížila, jsem ji poslechla. No nic… V čísle 35 je penzion Vltava, nocleh tam stojí 650 korun. Uvnitř trochu rokáč – černá malba na stěnách, všechno volezlý, vajgly zadupaný v čemsi, co kdysi mohl bejt koberec. Ale žádná muzika. Hrobový ticho. Recepce na heslo – po opakovaným zvonění vylezla…

 

D: To je šílený, ty z toho děláš lacinej horor!

 

K: No jo, koukám… asi dvousetkilová baba. Měla tak pět centimetrů dlouhý černý nehty, zástěru z růžovýho silonu a trochu se motala. Nasměrovala nás do volnýho pokoje. Tam mi invalidní paní ukázala katetr plný moči, ale o vyprázdnění nevím proč požádala ježibabu. Měla jsem v tu chvíli pocit, že se znaj. Ode mě chtěla, abych ji otočila čelem ke dveřím, že prý chce případnýmu vrahovi vidět do očí. Manévrovat v pokoji velikosti kadibudky mi moc nešlo. Uzoučká byla i chodba, dva lidi se tam jen těžko vyhýbali a babizna si tam o stěny otírala boky. Pak mě žena na vozíku ujistila, že už nic nechce, a říkala, že můžu jít, tak jsem teda šla. Došla jsem tou dlouhou černou soutěskou ke dveřím… a na nich nebyla klika!

 

D: Cha cha cha! No hlavně že v těch Bohnicích máte internet.

 

K: Letěla jsem zpátky na recepci a vyzvala babu, ať mi otevře. Ona ale že prý chce zálohu na ubytování té paní. Vysvětlila jsem jí, že tu ženu znám asi půl hodiny a že jsem ji potkala v tramvaji. Pokývala hlavou a pustila mě ven. Ale až když jsem jí dala dvě kila.

 

D: Po takovém zážitku bych pro jistotu tři dny nevycházel z domu a týden nejezdil tramvají, he he.

 

K: Kdo mohla bejt ta paní, když ji postřelili estébáci a zdrhá před ní Paroubek?

 

D: To neřeš.